آفتاب
استاد دانشگاه آلاباما آمریکا در گفتگو با مهر:

داعش و "خوراسان" ساخته کسانی است که مدعی مقابله با آن هستند/ احتمال حمله ناتو به سوریه با هدف تغییر نظام وجود دارد

داعش و "خوراسان" ساخته کسانی است که مدعی مقابله با آن هستند/ احتمال حمله ناتو به سوریه با هدف تغییر نظام وجود دارد

پروفسور "نادر انتصار" استاد علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی آمریکا گروه تروریستی داعش را ساخته آمریکا و متحدان منطقه ای آن دانسته و از احتمال مداخله نظامی ناتو در سوریه خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، در روزهای اخیر شاهد ایجاد ائتلافی ضد داعش در جهان به رهبری آمریکا هستیم امری که برخی تحلیلگران معتقد هستند تلاش آمریکا برای لشگرکشی مجدد به منطقه به بهانه مقابله با گروه های تروریستی است که ساخته و پرداخته خود آمریکا و برخی متحدان منطقه ای این کشور است.

در همین راستا خبرنگار مهر گفتگویی با پروفسور "نادر انتصار" استاد و رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی آمریکا انجام داده است که در زیر مشروح آن آمده است:

خبرگزاری مهر-سرویس بین الملل: حتی اگر بپذیریم که هدف آمریکا از حمله به مواضع داعش در سوریه مقابله با این گروه است باز این پرسش مطرح است چرا آمریکا ائتلاف ضد داعش را با این همه تاخیر ایجاد کرده است؟

پروفسور انتصار: علت واقعی این امر آن است که گروه داعش کم کم تبدیل به تهدیدی برای آن دسته از کشورهای منطقه ای و فرا منطقه ای شده است که خودشان در ایجاد آن نقش مستقیم یا غیر مستقیم داشته اند. به عبارتی دیگر آنهایی که در قدرت گرفتن داعش نقش داشته اند امیدوار بودند که این گروه به بی ثبات کردن سوریه بدون ایجاد تهدید برای آمریکا و متحدانش ادامه دهد. وقتی که بوم رنگ اثر تهدیدات داعش جدی شد، آمریکا تصمیم به ایجاد ائتلاف کنونی گرفت و به قول وزیر خارجه ایران محمد جواد ظریف این ائتلاف" ائتلاف توبه کنندگان" است.

- این روزها شاهد این مسئله هستیم که آمریکا سعی در مطرح کردن نام گروه "خوراسان" در سطح جهان را دارد. آمریکا از این کار چه هدفی را دنبال می کند؟

- گروه معروف به "خوراسان" اساسا از اعضاء جنگجویان القاعده که در سوریه می جنگیدند تشکیل شده است و وابسته به القاعده و یا گروه تروریستی النصره است. باید دوباره یادآور بشوم که تمامی این گروه ها توسط کشورهایی ایجاد شده اند که در حال حاضر خود را به عنوان مدعی مبارزه با افراط گرایی و سلفی گری و داعش معرفی می کنند.

- آیا امکان این وجود دارد که شاهد مداخله نظامی ناتو در سوریه باشیم؟

- بله خیلی ممکن است که حملات هوایی کنونی علیه سوریه تدریجا تبدیل به نبردی به رهبری ناتو شود تا از این طریق دامنه درگیری ها در سوریه گسترش یابد و کم کم تبدیل به یک مقابله نظامی برای تغییر نظام سوریه شود.

--------------

گفتگو از پیمان یزدانی

کد N524896

وبگردی