آفتاب

دیوید کامرون: در حمایت از معترضان هنگ کنگی احساس وظیفه می‌کنم

دیوید کامرون: در حمایت از معترضان هنگ کنگی احساس وظیفه می‌کنم

نخست وزیر انگلیس در مصاحبه‌ای عنوان کرد که عمیقا نسبت به تشدید اعتراضات در هنگ کنگ نگران بوده و بر وظایفی که چین در قبال این مستعمره سابق انگلیس دارد تاکید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در سال 1997 انگلیس کنترل هنگ کنگ را براساس توافقی که مبتنی بر اصل "یک کشور، دو نظام" بود به چین واگذار کرد. معنای این اصل این بود که می‌بایست نظام سرمایه‌داری و سبک زندگی هنگ‌کنگی‌ها برای دوره زمانی منتهی به سال 2047 حفظ شود.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی اسکای نیوز در پاسخ به اینکه آیا نسبت به اظهار حمایت از هنگ کنگ احساس وظیفه می‌کند گفت: البته، من شدیدا در این خصوص احساس وظیفه می‌کنم.

وی تصریح کرد: هنگامی که ما با چین درخصوص هنگ کنگ به توافق دست پیدا کردیم جزییاتی از این توافق درباره اهمیت اعطای آینده ای دموکراتیک به مردم هنگ کنگ در قالب این رویکرد دو نظامی وجود داشت که ما با چینی‌ها در حال تدوین آن بودیم.

وی افزود: البته من عمیقا نسبت به آنچه که در هنگ کنگ رخ می‌دهد نگرانم و امیدوارم این مساله را بتوان حل و فصل کرد.

این در حالی است که تظاهرکنندگان هنگ کنگی پس از آنکه پکن اعلام کرد کاندیداهای انتخابات سال 2017 رهبری هنگ کنگ را مورد بررسی دقیق قرار می‌دهد خواهان حق رای همگانی شدند.

پکن روز سه شنبه اعتراضات خیابانی هنگ کنگ را غیرقانونی دانست. از سوی دیگر نخست وزیر انگلیس در مصاحبه‌ای با شبکه خبری بی‌بی سی طی امروز( سه شنبه) به دنبال آن بود تا اختلافات در حزب خود بر سر باقی ماندن در اتحادیه اروپا را حل و فصل کند.

دیوید کامرون در حالی که در آستانه انتخابات سراسری که ممکن است منجر به همه پرسی جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا شود قرار دارد به دنبال آن است تا یکپارچگی حزب سیاسی خود در ارتباط با اروپا را حفظ کند. اخیرا دو تن از قانون‌گذاران حزب محافظه‌کار انگلیس متعلق به کامرون از این حزب جدا شده و به حزب استقلال انگلیس که مخالف اتحادیه اروپا است پیوستند. این اتفاق در آستانه کنفرانس حزب محافظه کار انگلیس رخ داد.

نخست وزیر انگلیس به شبکه بی‌بی سی گفت: احساس تعلق خاطر وی به انگلیس 1000 برابر قدرتمند از احساس وی به اتحادیه اروپا است و تنها به سبب عملگرایی است که از باقی ماندن در یک اروپای اصلاح شده حمایت می‌کند.

وی خاطرنشان ساخت: اگر من فکر می‌کردم که به نفع انگلیس نیست که در اتحادیه اروپا باشد هرگز در حمایت از باقی ماندن ما در این اتحادیه استقبال نمی‌کردم .

انتهای پیام

کد N524543

وبگردی