آفتاب

هدف اوباما برای تعطیلی گوانتانامو در پنتاگون به بن‌بست خورده است

هدف اوباما برای تعطیلی گوانتانامو در پنتاگون به بن‌بست خورده است

برنامه انتقال زندانیان گوانتانامو به خاطر روند کند تصویب از سوی پنتاگون که باعث ناکامی گسترده در داخل دولت واشنگتن و افزایش تردیدها درباره تحقق هدف تعطیلی این زندان شده، به بن بست خورده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک بازداشتی الجزایری که در مارس سال جاری میلادی از این زندان منتقل شد تنها زندانی‌ای بود که در سال جاری از گوآنتانامو خارج شده و به کشورش منتقل شده است. روند کند و آهسته انتقال زندانیان از گوآنتانامو در نتیجه قانونی است که به موجب آن چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا و نه باراک اوباما، رییس جمهوری این کشور فرمانده کل نیروهای مسلح، حق و اختیار نهایی را در انتقال هر کدام از 149 مظنون تروریستی دارد که در گوآنتانامو هستند.

مقام‌های پنتاگون می‌گویند، باید پیش از امضای توافق نهایی هرگونه خطر را مورد بررسی قرار دهند.

کاخ سفید درباره خطرات مجرمان محکوم که برای آمریکا خطر محسوب می‌شوند، به پنتاگون مسائلی را یادآور شده و اعلام می‌کند که این افراد بایستی در گوآنتانامو بمانند اما اوباما می‌گوید باز ماندن این زندان به ثبات برون مرزی آمریکا لطمه می‌زند و خود عاملی برای ارتقای فعالیت‌های تروریستی است.

لیزا موناکو، مشاور مقابله با تروریسم اوباما گفت: اوباما می‌داند که پیشرفتی درباره اقدامات دولتش به منظور تعطیلی این زندان حاصل می‌شود. او خواستار تعطیلی این زندان است و تیم خود را به جلو سوق می‌دهد و هر هفته با من هاگل و جان کری، وزیر امور خارجه در این باره صحبت می‌کند. او از کنگره می‌خواهد تا محدودیت‌ها را در تعطیلی این زندان بردارد و رفع کند.

پال لوپس، فرستاده پنتاگون برای تعطیلی این زندان گفت: بسیاری از کشورها تمایل به تعطیلی این زندان در کوبا دارند اما تمایل تنها کافی نیست. هاگل کاملا متعهد شده تا گوآنتانامو را تعطیل کند اما براساس قانون مقام‌های پنتاگون تنها زمانی می‌توانند این مساله را تایید کنند که جوانب امنیتی را سنجیده باشند و از جمله آن می‌توان به این نکته اشاره کرد که آیا بازداشتی‌هایی که پیش‌تر آزاد شده‌اند به صحنه جنگ و نبرد بازمی‌گردند یا فراتر از مرزها دست به اقدامات خصمانه می‌زنند.

انتهای پیام

کد N524133

وبگردی