آفتاب
با قید یک فوریت؛

طرح اصلاح موادی از قانون وظایف و انتخابات شوراها و شهرداران تصویب شد

طرح اصلاح موادی از قانون وظایف و انتخابات شوراها و شهرداران تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز با یک فوریت طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدقسیم عثمانی نماینده مردم بوکان به عنوان طراح این طرح در سخنانی اظهار کرد: در شرایط فعلی تداخل کار شوراهای شهر با شهرداران مشکلات زیادی را ایجاد کرده است و انتخاب شهرداران توسط شوراها منجر به دخالت در امور اجرایی شده است.

وی افزود: اصولا شهرداران که توسط شورای شهر انتخاب می‌شوند از امنیت شغلی برخوردار نیستند و بعضا انتخاب شهردار حاشیه‌های نادرستی را ایجاد می‌کند که در شان مدیران نظام جمهوری اسلامی ایران نیست.

نماینده مردم بوکان در مجلس افزود: با تصویب این طرح، نقش نظارتی شوراها افزایش و از امکان دخالت در امور اجرایی کاسته می‌شود، همچنین انتخاب شهرداران ضابطه‌مند شده و استیضاح شهردار منطقی‌تر خواهد بود، ضمن اینکه امنیت شغلی برای شهرداران تامین خواهد شد.

عثمانی خاطرنشان کرد: با تصویب این طرح شوراهای حل اختلاف شهرستان‌ها فعال شده و نمایندگان مجلس در این هیات‌ها نقش پیدا می‌کنند و همین موضوع باعث تعامل بیشتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه این طرح شوراها را به جایگاه خود خواهد رساند و افزود: در قالب این طرح جایگاه شوراها به جایگاه قانونی مطابق قانون اساسی نزدیک می‌شود و نقش نظارتی شوراها تقویت و امکان دخالت در امور اجرایی کاهش خواهد یافت، ضمنا با کاهش تعداد اعضای شورا ضمن امکان انسجام بیشتر از هزینه‌های اضافی که از محل منابع مردم تامین می‌شود جلوگیری خواهد شد.

به گزارش ایسنا، با توجه به اینکه موافق و مخالف در این خصوص صحبت نکردند یک فوریت این طرح به رای گذاشته شد که از مجموع 200 نماینده حاضر در جلسه با 135 رای موافق، 29 رای مخالف و 14 رای ممتنع به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

انتهای پیام

کد N523668

وبگردی