آفتاب

نخست‌وزیر هند: آمریکا اشتباهش در عراق را در افغانستان تکرار نکند

نخست‌وزیر هند: آمریکا اشتباهش در عراق را در افغانستان تکرار نکند

نخست‌وزیر هند به آمریکا هشدار داد تا با خروج فوری نیروهایش از افغانستان، مجددا اشتباهش در عراق را تکرار نکند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، "نارندرا مودی"، نخست‌وزیر هند در شورای روابط خارجی در نیویورک گفت: نیروهای آمریکا در افغانستان ثبات به وجود آورده‌اند که این مساله به آنها کمک کرد تا به سمت نتیجه خوبی پیش برود اما از آمریکا درخواست می‌کنیم تا اشتباهش در عراق را مجددا تکرار نکند.

وی افزود: دیدیم که پس از خروج سریع نیروهای آمریکایی از عراق چه اتفاق‌هایی رخ داد. روند خروج نیروهای آمریکا از افغانستان باید بسیار آهسته صورت گیرد. اجازه دهید که ابتدا افغانستان روی پای خود بایستد.

مودی ادامه داد: ما نباید تنها درباره اینکه چه اقداماتی می‌توانیم برای کمک به یکدیگر انجام دهید، صحبت کنیم بلکه باید درباره اینکه چه کارهایی می‌توانیم برای منافع جهان با یکدیگر انجام دهیم نیز صحبت کنیم. این باید مبنای همکاری هند و آمریکا باشد. در این مورد افغانستان یک مثال بسیار خوب است. بدون شک افغانستان به متحد کردن هند و آمریکا کمک کرده است.

این اظهارات نارندرا مودی همزمان با آن منتشر شد که اشرف غنی احمدزی، رییس جمهور جدید افغانستان گفت: توافقنامه امنیتی دوجانبه با آمریکا را امضا می‌کند که به تعدادی از نیروهای ناتو اجازه می‌دهد تا پس از خروج اکثر نیروهای غربی این کشور در پایان سال جاری میلادی همچنان در افغانستان بمانند.

مودی همچنین از تمامی کشورهای جهان خواست تا برای مبارزه با موج شدید تروریسم با یکدیگر متحد شوند.

وی افزود: ما به مدت 40 سال با این مشکل مواجه بوده‌ایم و این مساله هیچ حد و مرزی ندارد. تروریسم دشمن بشریت است و تمامی کشورها و افرادی که به بشریت اعتقاد دارد باید دست به دست یکدیگر دهند

این در حالی است که وی هیچ پیشنهادی درباره همکاری هند در ائتلاف آمریکا برای مبارزه با داعش ارائه نداد.

انتهای پیام

کد N523561

وبگردی