آفتاب

معترضان هنگ‌کنگی لوازم ضروری انبار کرده و برای راهی طولانی آماده می‌شوند

معترضان هنگ‌کنگی لوازم ضروری انبار کرده و برای راهی طولانی آماده می‌شوند

ده‌ها هزار معترض حامی دموکراسی هنگ‌کنگ امروز (سه‌نبه) به محاصره خیابان‌های این دولت شهر ادامه داده، لوازم ضروری را ذخیره کرده و پیش از آنچه که واکنش پلیس برای پاکسازی راه‌ها پیش از روز ملی چین تلقی می‌شود، موانع موقتی را ایجاد کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، پلیس ضد شورش در چند روز گذشته به سوی معترضان اسپری فلفل و گاز اشک‌آور شلیک کرد اما روز گذشته همزمان با افزایش تعداد معترضان با هدف کاهش تنش‌ها از محل تجمع آنها خارج شد. معترضان شب دوشنبه را در خیابان‌های پر رفت و آمد هنگ‌کنگ سپری کردند.

شب گذشته شایعاتی میان معترضان پیچید مبنی بر اینکه پلیس برای یک حمله دیگر آماده می‌شود. همزمان با طلوع خورشید بسیاری از معترضان نگران و محتاط بودند چراکه چهارشنبه سالروز تاسیس حزب کمونیست جمهوری خلق چین در سال 1949 میلادی است.

یکی از معترضان گفت: بسیاری از افراد سرشناس و قدرتمند از چین به هنگ‌کنگ می‌آیند. دولت هنگ‌کنگ نمی‌خواهد که آنها شاهد این رویدادها باشند در نتیجه پلیس باید وارد عمل شود. ما نترسیده‌ایم ما امشب نیز همین‌جا خواهیم ماند امشب مهم‌ترین شب است.

این معترضان که اکثرا دانشجو هستند، دموکراسی کامل را خواستار شده‌اند و پس از آنکه پکن ماه گذشته میلادی انتخابات آزاد برای رهبر هنگ کنگ را رد کرد، خواستار برکناری لئونگ چان یینگ، مدیر اجرایی این دولت شهر شدند.

الکس چو، رهبر فدراسیون دانشجویان هنگ کنگ گفت: این تظاهرات چیزی بیشتر از تجمع دانشجویان و جنبش اشغال مرکزی است. این تظاهرات در حال حاضر به یک جنبش مدنی تبدیل شده است.

معترضان پایگاه‌های تدارکاتی ایجاد کرده‌اند که در آن بطری‌های آب، میوه، بیسکویت، بارانی‌های پلاستیکی، حوله، عینک‌های ایمنی، ماسک‌های صورت و چادر انبار کرده‌اند و حاکی از آن است که آنها راه طولانی در پیش دارند.

یکی از معترضان گفت: با وجود آنکه ممکن است دستگیر شوم، اما تا آخرین دقیقه در اینجا خواهم ماند. ما برای آینده‌مان مبارزه می‌کنیم.

رهبران حزب کمونیست چین نگرانند که این درخواست‌های دموکراسی به چین نیز کشیده شود در نتیجه به طور چشمگیری اخبار شبکه‌های خبری درباره تظاهرات هنگ‌کنگ را سانسور کرده‌اند.

چین این تظاهرات را غیرقانونی خوانده است؛ تظاهراتی که بزرگترین چالش سیاسی برای پکن محسوب می‌شود چراکه سرکوب شدید این معترضان باعث از بین رفتن اعتماد در هنگ‌کنگ می‌شود، دولت شهری که سیستم قانونی‌اش با دیگر شهرهای چین متفاوت است.

انتظار می‌رود که تظاهرات حامی‌های دموکراسی هنگ‌کنگ روز چهارشنبه افزایش یابد. یکی از معترضان گفت: ممکن است پلیس عملیات بزرگتری را برای امشب برنامه‌ریزی کرده باشد.

انگلیس نسبت به وضعیت هنگ‌کنگ ابراز نگرانی کرده و خواستار حفاظت از حق اعتراض معترضان د. آمریکا، استرالیا و سنگاپور نیز هشدارهایی در مورد مسافرت به این دولت شهر صادر کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N523354

وبگردی