آفتاب

فقر و بیکاری جوانان حوزه بالکان را تبدیل به تروریست‌های خاورمیانه کرده است

فقر و بیکاری جوانان حوزه بالکان را تبدیل به تروریست‌های خاورمیانه کرده است

همزمان با افزایش پیوستن تندروهای شبه جزیره بالکان به گروه‌های تروریستی در خاورمیانه، کشورهای حوزه شبه جزیره بالکان در جنوب شرق اروپا تلاش می‌کنند تا از تعداد جوانانی که برای جنگ به خاورمیانه می‌روند، بکاهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری ایلاف، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در گزارشی اعلام کرد که بیش از پنج میلیون مسلمان در کشورهایی که یوگسلاوی سابق را تشکیل می‌دادند و اقتصاد آن به خاطر درگیری‌های شدید در دهه‌های 90 از هم فروپاشید و همچنین در آلبانی که یکی از فقیرترین کشورهای اروپاست، زندگی می‌کنند. در حال حاضر صدها تن از جوانان این کشورها به گروه "دولت اسلامی" (داعش) پیوسته‌اند تا پس از اردن،‌ عربستان و تونس گروه چهارمی باشند که به داعش پیوسته‌اند.

بلیریم لطیفی، متخصص امور دینی در دانشگاه، پریسبتنا می‌گوید: کوزوو که در سال 2008 از صربستان جدا شد از بحران سیاسی عمیقی همراه با فساد رنج می‌برد و این مساله موجب مشکلاتی برای جوانان شده است. در حال حاضر نبود فرصت‌های شغلی برای جوانان عامل مهمی است که موجب پیوستن آن‌ها به گروه‌های تروریستی می‌شود.

یک روزنامه نگار متخصص در امور اسلامی نیز می‌گوید که تروریست‌ها از دانش آموزان و دانشجویان و ساکنان فقیر این مناطق سربازگیری می‌کنند و دانش آموزان فقیر مدارس زمینه خوبی برای رشد فکر سلفی و تکفیری هستند.

همچنین دارکو تاناسکویچ، شرق شناس اروپایی می‌گوید: برنامه‌های دینی تندروها در واقع شکاف ایدئولوژی را که از جدایی یوگسلاوی سابق سرچشمه می‌گیرد، پرکرده است.

وی می‌گوید: تندروهای بالکان که بخشی از یوگسلاوی سابق را تشکیل می‌دهند بخشی از جامعه سکولار هستند.

اما در بوسنی و هرزگوین و کوزوو به تندروها اجازه داده شده تا در منطقه گسترش یابند.

تاناسکویچ هشدار می‌دهد که این جنبش‌ها و جریان‌های تندرو می‌توانند موجب تنش آفرینی‌ها در شبه جزیره بالکان شوند که از نظر تندروها منطقه ضعیفی است که می‌تواند از طریق آن برای ضربه زدن به اروپا استفاده کرد.

کشورهای این منطقه تمایل خود را برای انجام اقداماتی جهت مقابله با تندروها اعلام کرد‌ه‌اند طوری که حدود 16 تندرو در بوسنی بازداشت شدند. بوسنی قانون جدیدی را در آوریل تصویب کرد که براساس آن تروریست‌ها و کسانی که به سربازگیری می‌پردازند به 10 سال حبس محکوم می‌شوند.

در کوزوو نیز 55 تندرو به اتهام ترویج افکار تکفیری بازداشت شدند.

در این راستا کوزوو، صربستان و مقدونیه اصلاح قوانین مجازات‌ها را بررسی می‌کنند.

در صربستان مجازات‌ها تنها شامل تروریست‌ها نمی‌شوند بلکه شامل داوطلبان مسیحی می‌شوند که در اوکراین در کنار جدایی طلبان می‌جنگند.

کشورهای حوزه شبه جزیره بالکان به ویژه پس از وخامت اوضاع اقتصادی که این منطقه را به بستر مناسبی برای سربازگیری تروریست‌ها تبدیل کرده در تلاشند تا از تعداد تندروهایی که برای جنگ به خاورمیانه می‌روند، بکاهند.

کشورهای حوزه بالکان چهارمین منبع برای تروریست‌ها هستند. چه بسا صحنه انفجار یک عامل انتحاری بوسنیایی در عراق جامعه جهانی را نگران رفتن تندروها از بالکان برای جنگ در سوریه و عراق کرده است.

انتهای پیام

کد N521970

وبگردی