آفتاب

وزیر خارجه مصر: داعش باید در سوریه ریشه‌کن شود

وزیر خارجه مصر: داعش باید در سوریه ریشه‌کن شود

وزیر خارجه مصر با بیان اینکه داعش باید در سوریه ریشه‌کن شود، گفت: مصر یکی از شرکاء در ائتلاف بین‌المللی علیه داعش و تروریسم است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سامح شکری، وزیر خارجه مصر در گفت‌و‌گو با روزنامه‌ فرامنطقه‌ای الحیاة گفت: مصر شریکی در ائتلاف بین‌المللی علیه گروه "دولت اسلامی" (داعش) و تروریسم است، اما این شراکت مصر از طریق حمایت سیاسی و اعلام همبستگی صورت می‌گیرد تا داعش و تمامی گروه‌های تروریستی در عراق،‌ سوریه، لبنان، نیجریه و دیگر کشورها از بین برده شوند.

وی گفت: داعش باید در سوریه ریشه‌کن شود، اما این مساله با اوضاع سیاسی این کشور ارتباطی ندارد و خود سوری‌ها باید در مورد اوضاع سیاسی کشورشان تصمیم‌گیری کنند.

شکری درخصوص این سوال که آیا هدف قرار دادن داعش در سوریه توسط ائتلاف بین‌المللی به نفع بشار اسد، رئیس‌جمهوری این کشور خواهد بود یا خیر، گفت: مصر از نظر توازن قوای نظامی به امور نگاه نمی‌کند، بلکه به منافع ملت سوریه توجه دارد و مسائل سوریه باید به دور از معادلات نظامی و از طریق توافق و حصول راهکار مناسب میان مردم حل و فصل شود.

وی درخصوص نقش ایران در هرگونه ائتلاف بین‌المللی برای مقابله با تروریسم در سوریه و منطقه گفت: طرف‌های جامعه جهانی مخالفت خود را با تروریسم اعلام کردند و اگر ایران نیز آمادگی خود را برای مقابله با تروریسم در هر مکانی اعلام کند، این کشور نیز به عنوان بخشی از جامعه جهانی می‌تواند نقش مثبتی را در این زمینه ایفا کند.

وی در جواب سوالی درخصوص انتقاد رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهوری ترکیه از دولت مصر و اینکه آیا درگیری‌ لفظی میان عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر با اردوغان صورت گرفته است، عنوان داشت: سیسی هیچ‌گونه واکنشی نسبت به اظهارات توهین‌آمیز اردوغان نشان نداده است؛ چرا که معتقد است چنین اظهارات غیر واقع‌بینانه‌ای لطمه‌ای به مصر وارد نمی‌کند.

وزیر خارجه مصر در پاسخ به این سوال که آیا قاهره خواهان هدف قرار گرفتن گروه اخوان‌السلمین در لیبی همچون حمله به اعضای داعش در عراق و سوریه است، اظهار کرد: باید از طریق تحریم‌های شورای امنیت به حمایت‌های مالی از اخوان المسلمین پایان داد.

وی بر لزوم وجود نهادها در لیبی و مقابله با گروه اخوان‌المسلمین در این کشور تاکید کرد و گفت: مصر در چگونگی برخورد با اوضاع لیبی با کشورهای همجوار به‌ ویژه الجزایر به هماهنگی می‌پردازد.

انتهای پیام

کد N521765

وبگردی