آفتاب

دیده‌بان حقوق بشر آمریکا را به نقض قوانین جنگ متهم کرد

دیده‌بان حقوق بشر آمریکا را به نقض قوانین جنگ متهم کرد

دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای بررسی حملات هوایی اخیر آمریکا در سوریه را خواستار شد و اعلام کرد که این حملات می‌تواند نقض قوانین جنگ محسوب شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی دیده‌بان حقوق بشر در نتیجه حملات اخیر آمریکا در منطقه ادلب سوریه دست‌کم هفت غیرنظامی کشته شدند که به دلیل احتمال نقض قوانین جنگ باید هرچه فوری مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد.

جان کربی سخنگوی پنتاگون روز 25 سپتامبر اعلام کرد که آمریکا در حال برآورد میزان تلفات غیرنظامی در نتیجه این حملات است، اما ارتش تاکنون گزارشی از منابع عملیاتی مبنی بر مرگ غیرنظامیان دریافت نکرده است.

این در حالیست که منابع محلی به دیده‌بان حقوق بشر گفته‌اند هواپیماهای آمریکا در ساعات ابتدایی روز 23 سپتامبر در روستایی در ادلب دو مرد، دو زن و هفت کودک را به کام مرگ کشانده است که شواهد محکمی دال بر وابستگی این دو مرد به گروه جبهه النصره وجود ندارد.

ندیم حوری معاون و سرپرست خاورمیانه و شمال آفریقا در دیده‌بان حقوق بشر گفت: آمریکا و هم‌پیمانانش باید تمام موارد احتیاطی را برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان و آزار آنها بکار گیرند.

وی ادامه داد: دولت آمریکا موظف است در مورد این حملات که به دلیل مرگ غیرنظامیان احتمالا غیرقانونی بوده است تحقیقات لازم را انجام دهد. نتایج را به صورت علنی اعلام کند و اقدامات لازم برای جبران خسارت را بکار گیرد.

بر اساس این گزارش، ساکنان این منطقه در ساعت 3.5 بامداد روز 23 سپتامبر شاهد حملات موشکی هواپیماهایی بوده‌اند که در اختیار ارتش آمریکا قرار دارد. این هواپیماها ابتدا محوطه‌ای که گفته می‌شود متعلق به جبهه النصره بوده را هدف قرار دادند. آنها سپس به دو خانه در روستایی در نزدیکی این محوطه حمله کردند که در نتیجه آن دست‌کم پنج کودک، دو مرد و دو زن جان خود را از دست دادند.

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد: هنوز شواهدی که بطور قطع ثابت کند دو مرد کشته شده از وابستگان جبهه النصره بوده‌اند به دست نیاورده است. بنابراین حملاتی که موجب مرگ دست‌کم هفت غیرنظامی شود مشروعیت قانونی ندارد و طبق اصول بین‌المللی جنگ غیرقانونی است و باید مورد بررسی قرار گیرد.

همچنین تصاویر ویدئویی منتشر شده پس از این حملات نشان می‌دهد تعدادی غیرنظامی نیز زخمی و مجروح شده‌اند.

یک فعال حقوق بشر در گفت‌وگو با این سازمان اعلام کرد: شش غیرنظامی دیگر نیز شامل سه زن و سه کودک کشته شده‌اند که دیده‌بان حقوق بشر نتوانسته مرگ آنها را تأیید کند.

وزارت دفاع آمریکا در اطلاعیه‌ای در 23 سپتامبر که در صفحه فیسبوک خود منتشر کرده بود تأیید کرد که هشت حمله هوایی علیه گروه خراسان و وابستگان القاعده در غرب حلب انجام داده است. روستایی که این غیرنظامیان در آن زندگی می‌کردند در غرب حلب قرار دارد.

همچنین شبکه حقوق بشر سوریه گزارش داد: انفجارهای ثانویه در نتیجه حملات هوایی آمریکا موجب تخریب یک منطقه مسکونی در 100 متری محل انفجار شد که مرگ 12 غیرنظامی را در پی داشته است.

دیده‌بان حقوق بشر در ادامه آورده است: اظهارات شاهدان و تصاویر بدست آمده از فعالان حقوق بشری نشان می‌دهد موشک‌های استفاده شده در این حملات تنها در دستان دولت‌های آمریکا و انگلستان قرار دارد. این آسیب‌ها به غیرنظامیان وارد شده و یک نقطه نظامی را هدف قرار نداده است که می‌تواند به دلیل تفاوت قائل شدن میان یک نظامی و غیرنظامی نقض قوانین جنگی محسوب شود.

این سازمان تاکید کرد: آمریکا باید به شواهد معتبر نقض قوانین جنگ در سوریه رسیدگی کند.

ندیم حوری علاوه بر این هشدار داد: هنوز بسیاری از مردم سوریه با ترس از حملات هوایی زندگی می‌کنند. دولت آمریکا موظف است برای حمایت از این افراد در برابر حملات هوایی تمام تلاش خود را به کار بندد.

انتهای پیام

کد N521460

وبگردی