آفتاب
رفیعی ‌زاده :

منشأ افراط‌گرایی تکیه به ظاهر دین است

منشأ افراط‌گرایی تکیه به ظاهر دین است

دبیر سیاسی سازمان جوانان حزب اسلامی کار گفت: اینکه به صدر اسلام بازگردیم امکان‌ناپذیر است، بارها در قرآن گفته شده که دین اسلام دینی به روز است. اگر این دین با چهره امروزش به دنیا شناخته شود دیگر جایی برای استفاده آن توسط افراط‌گرایان نخواهد بود.

علی رفیعی‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: این مهم است که بدانیم پدیده افراط‌گرایی یا بنیادگرایی منحصر به دین نیست. افراط‌گرایی در نژاد و خیلی مسائل دیگر هم وجود دارد اما سابقه بنیادگرایی دینی چه در دین اسلام چه در یهودیت و مسیحیت وجود دارد و منشأ آن چیزی به جز تحجر و خشک مغزی و همچنین خشکی نثر متون دینی و تکیه به ظاهر دین نیست.

وی ادامه داد: وقتی در قرآن گفته می‌شود دین اسلام طراوت دائمی دارد، روشنفکران دینی و علما می‌توانند مردم را نسبت به واقعیت این دین آشنا کند. گفته می‌شود که هر آیه قرآن هفت ظاهر و باطن دارد این پتانسیلی است که علمای دین باید از آن استفاده کنند.

این فعال سیاسی همچنین خاطر نشان کرد: بنیادگرایان به طراوت دین اهمیت نمی‌دهند و می خواهند مانند صدر اسلام عمل کنند. اینکه به صدر اسلام بازگردیم ناممکن است. هم در داخل و هم در صحنه بین الملل رفتارهایی انجام می‌شود که ما را یاد گروه افراط‌گرای داعش می اندازد. این گروه بیشترین ضربه را از سمت افراط گرایان دینی خورده است. دولت باید جلوی ظهور و بروز بنیادگراهای دینی را بگیرد.

رفیعی‌زاده با بیان اینکه اگر در ابتدای جلوی داعش گرفته می شد دیگر شاهد جنایات او نبودیم تصریح کرد:‌ آنچیزی که باعث رشد این گروهک شد سوء استفاده سیاسی حکومت‌های بزرگ از آنها بود. داعش ابتدا اینگونه قدرتمند نبود اگر جلویش گرفته می شد دیگر شاهد جنایات امروزش نبودیم. باید جلوی حکومت‌هایی که از وجود چنین گروه‌هایی سود می‌برند،گرفته شود.

وی خاطر نشان کرد: ببینید داعش چگونه علیه مسلمانان شیعه جبهه گرفته در حالی که هیچ موضعی مقابل عربستان و اسرائیل ندارد باید دید چه کسانی به فعالیت آنها دامن زده و فضای منطقه را به نفع خود تغییر می دهند. من فکر می کنم اولین راه مبارزه با افراط گرایی این است که علما و نواندیشان دینی فرصت بدهیم تا دین امروزی را به مردم عرضه کنند و از قرآئت های دینی فردی و سطحی عبور کنیم. دومین قدم هم به برخورد فیزیکی حکومت‌ها باز می گردد که نباید بگذارند چنین حکومت‌هایی رشد کند.

انتهای پیام

کد N521438

وبگردی