آفتاب
توسط متخصصان ایرانی؛

هواپیما غول پیکر سی-130 دوباره به پرواز در آمد

هواپیما غول پیکر سی-130 دوباره به پرواز در آمد

به همت متخصصان نیروی هوایی ارتش یک فروند هواپیمای ترابری سی-130 پس از ساعت‌ها کار تخصصی اورهال شد و به یگان هوایی ارتش پیوست.

به گزارش خبرگزاری مهر، کارکنان گردان نگهداری و بازآماد پایگاه هفتم سرلشکر خلبان شهید عباس دوران شیراز با انجام ۲۰ هزار نفر ساعت تخصصی یک فروند هواپیمای سی-۱۳۰ را بازآماد (اورهال)کردند.

از این هواپیمای غول‌پیکر در شرایط جنگی معمولا برای ماموریت‌هایی چون اعزام نیروها به مناطق جنگی، انتقال ابزار و ادوات سنگین به مراکز درگیری و عملیاتی، سوخت‌رسانی هوایی، جابه‌جایی سریع و تاکتیکی نیروها استفاده می‌شود.

همچنین در شرایط غیر جنگی از این هواپیما در عملیات جستجو و نجات، تحقیقات علمی، شناسایی آب‌وهوا، گشت دریایی و در برخی موارد احفای حریق هوایی استفاده می‌شود.

 این هواپیما پس از به پایان رساندن موفقیت‌آمیز پروازهای آزمایشی و عملیاتی به ناوگان ترابری نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی پیوست.

سی-۱۳۰ (هرکولس) در دوران دفاع مقدس نقش ویژه‌ای را در ترابری و حمل و نقل نیروها و مهمات ایفا کرده است.

هواپیما سی-۱۳۰ هرکولس هواپیمای ترابری نظامی با چهار موتور توربوپراپ است که توسط شرکت لاکهید آمریکا ساخته شده و هم‌اکنون نیز توسط ناوگان هوایی بسیاری از کشورها به انجام ماموریت می‌پردازد.

این هواپیما مجهز به مجموعه بسیار پیشرفته‌ای از سیستم‌های ارتباطی و دفاعی شامل رادیوهای چند باندی یو و وی اچ اف وسیستم گیرنده هشدار لیزری است، که در سال ۱۹۵۶ خط تولید آن راه‌اندازی شد، و سپس به یگان هوایی نیروهای مسلح دیگر کشورها از جمله ایران راه یافت.

 

کد N520885

وبگردی