آفتاب

لاوروف: روابط با واشنگتن نیازمند "ریست شماره 2" است

لاوروف: روابط با واشنگتن نیازمند "ریست شماره 2" است

مسکو امروز (یکشنبه) خواستار یک "ریست (reset) شماره 2 جدید" در روابط با واشنگتن شده و گفت: وضعیت اوکراین که منجر به تحریم‌های غرب علیه روسیه شده در حال حاضر به لطف ابتکار عمل‌های صلح‌آمیز کرملین رو به بهبود است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، واشنگتن و بروکسل، مسکو را به حمایت از جدایی‌طلبان حامی روسیه در شرق اوکراین متهم کرده و تحریم‌های مالی را علیه این کشور اعمال کرده‌اند که به دنبال الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه در مارس سال جاری میلادی، بارها تشدید یافته است.

این درگیری باعث شد تا روابط میان مسکو و غرب به پایین‌ترین حد خود از زمان پایان جنگ سرد برسد. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در چند روز گذشته گفت: اگر روسیه راه صلح و دموکراسی را پیش بگیرد ممکن است تحریم‌ها لغو شوند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت، الآن زمان تکرار "ریست" (بازتنظیم) است؛ واژه‌ای که واشنگتن از آن اوایل دوران ریاست‌جمهوری اوباما برای تلاشی به منظور بهبود روابط استفاده کرده بود.

وی افزود: ما کاملاً مشتاق عادی‌سازی روابط هستیم اما ما این روابط را خدشه‌دار نکردیم. در حال حاضر روابط میان روسیه و آمریکا نیازمند چیزی است که واشنگتن آن را ریست می‌نامد. دولت کنونی آمریکا بخش اعظم ساختار همکاری را که خودش میان دو کشور ایجاد کرده بود، از بین می‌برد. احتمالاً یک "ریست شماره 2" نیاز است.

کمی پس از آنکه اوباما در سال 2009 میلادی زمام امور کشور را به دست گرفت، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه وقت دکمه قرمز «ریست» را به لاوروف تقدیم کرد که نشانه آغازی تازه در روابطی بود که تحت دوران ریاست جمهوری جورج واکر بوش، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا خدشه‌دار شده بود.

لاوروف گفت: به لطف ابتکار عمل‌های ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، وضعیت اوکراین رو به بهبود است و چندین هفته از برقراری آتش‌بس در این کشور می‌گذرد. این آتش‌بس با تمامی مشکلات موجود شکل گرفته است. مکانیسم‌های نظارتی ارائه، مذاکرات میان روسیه، اتحادیه اروپا و اوکراین آغاز و مذاکرات در مورد تامین گاز از سر گرفته شده است.

در همین حال لاوروف انتقادهای روسیه از حملات هوایی تحت رهبری آمریکا علیه شبه‌نظامیان داعش در سوریه را بازگو کرده و گفت: واشنگتن به خاطر معیارهای دوگانه برای امتناع از همکاری با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه مقصر است.

وی افزود: با وجود تحریم‌های غرب، روسیه در صحنه جهانی احساس انزوا نمی‌کند. مسکو با ممنوع کردن واردات مواد غذایی از کشورهای غربی به این تحریم‌ها واکنش نشان داده است. اما ما هیچ علاقه‌ای به ادامه جنگ تحریمی و ضربه‌های تجاری نداریم. اول از همه مهم است که شرکای ما بیهودگی بی‌ثمری اولتیماتوم‌ها و تهدیدات را درک کنند.

انتهای پیام

کد N520805

وبگردی