آفتاب
فرمانده ناجا:

گسترش شدید مواد مخدر و الکلیسم / حامیان تروریسم در تولید مواد مخدر نقش دارند

گسترش شدید مواد مخدر و الکلیسم / حامیان تروریسم در تولید مواد مخدر نقش دارند

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به گسترش شدید مواد مخدر و الکلیسم که جرایمی مزمن و پیشرونده هستند گفت: فضاي مجازي و رسانه ها که به عنوان تسهيل كننده ارتباطات بشري هستند امروز بستر مناسبي براي توسعه جرايم شده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار دكتر اسماعيل احمدي مقدم در همايش ملي پليس و پيشگيري اجتماعي از جرم گفت: در شرايط كنوني جهاني ما شاهد گسترش تروريسم هستيم و دست هاي سرويس هاي اطلاعاتي قدرت هاي جهان در پشت اين گسترش به وضوح ديده مي شوند.

وي افزود: مواد مخدر و الكليسم هر روز در جهان گسترش مي يابد و براساس اعلام سازمان ملل اين جرايم مزمن و پيشرونده هستند يعني نبايد اميدي به حل مسئله داشته باشيم ضمن اينكه كنترل اين جرايم نيز كاري بزرگ است.

فرمانده نيروي انتظامي تصريح كرد: فضاي مجازي و رسانه ها که به عنوان تسهيل كننده ارتباطات بشري هستند امروز بستر مناسبي براي توسعه جرايم شده اند. همچنين گسترش ارتباطات به ضرر كشورهاي ضعيف شده كه نتيجه آن كاهش اقتدار حكومت ها است.

احمدي مقدم يادآور شد: البته امروز كشورهاي سلطه گر نشان دادند در جايي كه اراده مي كنند تا امنيت را بازگردانند موفق نمي شوند مانند ويروسي كه مي شود منتشر كرد اما مهار آن از قدرت ما خارج و يا با صرف هزينه هاي گزاف مقدور مي باشد.

به گفته اين مقام ارشد انتظامي، مدرنيسم وا‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ژه اي مترادف با روش زندگي غربي است يعني تلاش و تحول زندگي جوامع بشري به سمت يكسان سازي با فرهنگ غربي امروز در دستور كار است. و اگر ملتي بخواهد فرهنگ بومي خود را اجرا كند احساس حقارت كند.

وي در خصوص نگاه به مسئله روابط جنسي و ازدواج در كشورهاي غربي نيز گفت: امروز كانون هاي حمايت از زنان را بوجود آوردند اما اين منجر شد تا ازدواج هزينه هاي گزافي داشته باشد و همه ازدواج گريز شوند اين درحالي است كه زاد و ولد وجود دارد كه نتيجه آن فرزندان تك والديني است كه عمدتا با مادرانشان زندگي مي كنند.

مقدم افزود: در گذشته اگر مطرح مي شد هرخانواده بايد 2 تا 3 فرزند بياورد تا بتوانيم تجديد نسل كنيم هه مي خنديدند و علماهم در موضوع احتياط مي كردند اما امروز اين فضا و گفتمان سازي ايجاد شده و خطرات آن به مردم گوشزد شده است.

فرمانده ناجا تصريح كرد: يكي از عواقب رفتارهاي خيراخلاقي و جنسي مماننعت از ازدواج، پيرشدن جمعيت ،اشتغال جوانان به امور لهو و لعب است و آنان كمتر به رشد كشور توجه مي كنند و اگر نخبگاني نيز داشته باشند جرياني همانند جاروبرقي آنها را به سمت كشورهايشان جمع مي كند.

وي به رويكرد دوگانه كشورهاي سلطه گر به مقوله جرم و جنايت اشاره كرد و اظهار داشت: رويكرد اين كشورها عجيب است اگر داعشي ها بغداد را بگيرند اشكالي ندارد اما اگر شهروندان آنها را بكشند مشمول مجازات مي شوند البته معلوم نيست شايد قتل شهروندانشان به دستور خودشان بوده و سناريوي آنهاست.

اين مقام ارشد انتظامي ادامه داد: كشورهاي سلطه گر به جمهوري اسلامي ايران انتقاد مي كنند كه در كشور آزادي را رعايت نمي كنند اما از جنايتكار ترين و مستبد ترين حكومت ها حمايت مي كنند.

دكتر احمدي مقدم به افزايش آزادي ها در كشو ر اشاره كرد و گفت: كشور ما جامعه اي بسيار آگاه است و اطلاعات به شدت در حال رشد است و در چنين فضايي دستگاه هاي امنيتي و قضائي مي خواهند قانون را اجرا و جامعه را امن نموده و از وقو ع جرايم جلوگيري كنند.

فرمانده ناجا، خاطرنشان كرد: در گذشته جامعه نگاهش اقتدارگرا بود و مجرم را مورد هدف قرار مي داد و به عنصر و تحليل جرم و اينكه بسترهاي وقوع جرم چيست و چه كاركردهايي در وقوع جرم وجود دارد كمتر مي پرداخت كه در نهايت به صورت ناهنجاريها و سپس در قالب جرم بروز مي كرد.

وي با تاكيد براينكه علت گرايي و معلول گرايي هر دو مهم هستند، گفت: همواره به سمت معلول رفتن ما را غافل از ريشه و علل جرايم مي كند هرچند سازمانهايي نيز معلول گرايند. يعني تنها به دنبال آن هستند كه مبتلايان را در جايي جمع كرده و درمان كنند و ديگر فرصتي براي پيشگيري ندارند. هرچند رسيدگي به مبتلايان مهم است اما برخي نيز بايد واكسيناسيون كرده و به پيشگيري بپردازند. البته تقدم با علت گرايي است.

وي افزود: توجه نيروهاي امنيتي و انتظامي به خصوص پليس نمي تواند ناظر بر معلول و مقابله با مجرم و يا بحران هاي امنيتي باشد بلكه بايد ناظر بر پيشگيري و كاهش هزينه باشد چرا كه بحران را هركجا كنترل كنيم بهتر است.

احمدي مقدم تاكيد كرد: راهبرد و سياست پيشگيري حتي در يگان و ي‍ژه كه كار ويژه او مقابله است بايد اجرا شود. يعني زماني كه تمامي راهكارهاي اجتماعي جواب نداد و يگان ويژه براي كنترل موضوع وارد ميدان شد باز نيز بايد ابتدا با مذاكره بحران را حل كند و اگر هم درگيري پيش آمد بايد با كمترين هزينه و آسيب وارد شود.

به گفته اين مقام ارشد انتظامي، پليسي كه بخواهد موفق باشد در محيط هاي بين المللي،‌داخلي و منطقه اي بايد از عنصر قدرت و پيشگيري برخوردار باشد و راهبرد نيروي انتظامي پيش بيني حداكثري براي احتمالات حداقلي است.

وي افزود: در تمامي كشورهاي دنيا براي نگهداشت ارتش هزينه مي كنند اما شايد جنگي نيز رخ ند هد اما چون احتمال جنگ پرهزينه است حتي اگر يك دهم درصد هم احتمال وقوع جنگ باشد بايد اين هزينه راتقبل كرد.

کد N520403

وبگردی