آفتاب
دادستان کل کشور خواستار شد

تشکیل معاونت مبارزه با مواد مخدر در وزارت امور خارجه

تشکیل معاونت مبارزه با مواد مخدر در وزارت امور خارجه

دادستان کل کشور خواستار تشکیل معاونت مبارزه با مواد مخدر در وزارت امور خارجه شد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رییسی با حضور در همایش ملی پلیس و پیشگیری از وقوع جرم که صبح امروز در محل سالن همایش‌های غدیر نیروی انتظامی برگزار شد، گفت: بحث پیشگیری از وقوع جرم به اندازه‌ کافی دلایل عقلی دارد که لازم نباشد برایش دلایل نقلی آورد.

وی با بیان اینکه بدیهی است که پیشگیری مقدم بر هرگونه درمان و برخورد است، اظهار کرد: طبق آنچه که در ارتباط با جرم، مجرم و ارتکاب جرم بررسی شده بیش از هر چیزی باید به انگیزه وقوع جرم نگاه کنیم و سوال اینجاست که چه کنیم تا انگیزه ارتکاب جرم به وجود نیاید که در این خصوص مباحث تربیتی و تربیت درست می‌تواند مانع از وقوع و ارتکاب جرم شود.

دادستان کل کشور ادامه داد: تربیت فرزندان باید از دوران انتخاب همسر آغاز شود و به این موضوع توجه وجود داشته باشد که تربیت فرزندان چطور انجام شود.

وی با اشاره به وظایف دستگاه‌های فرهنگی و الگوساز در جامعه، این وظایف را مهم ارزیابی کرد و افزود: بالا رفتن اخلاق نقش زیادی در پیشگیری از جرم دارد و هر چه اخلاق در جامعه گسترش پیدا کند ما شاهد کاهش وقوع جرم خواهیم بود.

رییسی روش خودکنترلی را کارآمدترین روش برای پیشگیری از وقوع جرایم دانست و افزود: در این روش افراد در تمام حالات و اوقات خود را موظف به رعایت اخلاق می‌دانند.

وی با بیان اینکه قانونگذاران باید با نگاه کاهش جرایم قانون وضع کنند، گفت: مجموعه فرهنگی نیز باید با همین نگاه به دنبال کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی باشد و در این راستا کار فرهنگی انجام دهد.

دادستان کل کشور با بیان اینکه این میزان آمار جرم و ناهنجاری به هیچ عنوان شایسته ما نیست، اظهار کرد: دشمن ابزارهای گسترش فساد را مستقیما در اختیار دارد و امروز بر چه کسی پنهان است که تولید موادمخدر زیر نظر ناتو صورت می‌گیرد؟

رییسی ادامه داد: امروز بر چه کسی پنهان است که مشروبات الکلی را با تاریخ روز از مرزهای غربی وارد کشور می‌کنند و حتی پولی هم بابت فروش آن نمی‌گیرند و به افراد می‌گویند پس از فروش و توزیع آن در ایران پولش را به ما بدهید.

وی با اشاره به فعالیت کانال‌های ماهواره‌ای در منطقه و جهان، اظهار کرد: امروز برخی از کانال‌ها ماموریت دارند تا زمینه‌های ناهنجاری را در جامعه ایجاد کنند.

دادستان کل کشور با تاکید بر نظام کنترلی و ضرورت آن در جامعه، اظهار کرد: برای از بین بردن انگیزه جرم باید به ابعاد مختلف این موضوع توجه شود و دستگاه‌های فرهنگی باید در این زمینه مسئولیت خود را انجام دهند.

رییسی افزود: اگر فردی با انگیزه مجرمانه وارد یک سیستم، نظام بانکی،‌ پولی و ... در کشور شد باید سازوکارهای ما طوری طراحی شده باشد که او نتواند به انگیزه‌اش جلوه دهد.

وی با بیان اینکه در نظام مبتنی بر فرهنگ علوی اصل بر اتحاد و کنترل است، خاطرنشان کرد: باید هم نیروی صالح انتخاب کنیم و هم به نیروی صالح اعتماد کنیم، از طرف دیگر اعتماد نمی‌تواند کنترل را از بین ببرد و کنترل هم نمی‌تواند جای اعتماد را بگیرد و هر دو باید باشند.

دادستان کل کشور با اشاره به برخی تصمیم‌گیری‌ها در حوزه بانکی و پولی، اظهار کرد: یک تصمیم‌گیری هم می‌تواند منجر به بردن پول به سمت توسعه شود و هم می‌تواند آن سرمایه را به سمت زمین‌خواری ببرد؛ بنابراین باید سازوکارها پیشگیرانه باشد.

رییسی اضافه کرد: ممکن است قانونی تصویب شود اما بعدا از آن سوءاستفاده شود که در این خصوص موضوع باید به قانونگذار اطلاع داده شود.

وی با تاکید بر اینکه باید با جرم برخوردی متناسب صورت گیرد، افزود: برخورد دقیق و متناسب با جرم خود راه پیشگیری از جرم خواهد بود.

دادستان کل کشور با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: در این حوزه اقدامات پلیس و دستگاه قضایی قابل قبول بوده است، اما اینکه چرا این برخوردها باعث کاهش مورد انتظار نشده و این موضوع ادامه داشته است مساله مربوط به وظایف مقرر در قانون می‌شود که این وظایف تنها مربوط به نیروی انتظامی و نیروی قضایی نیست.

رییسی خواستار تشکیل معاونت مبارزه با موادمخدر در وزارت امور خارجه شد و گفت: مواد مخدر یک مساله جدی است که باید وزارت امور خارجه در حوزه بین‌الملل نیز ورود پیدا کند.

وی افزود:‌ در بحث مبارزه با مواد مخدر باید تمام دستگاه‌ها یک معاونت مبارزه با مواد مخدر داشته باشند؛ چرا که این موضوع مساله کشور است.

دادستان کل کشور افزود: آرمان‌شهر اصلی ما اخلاق‌، معنویت، عدالت و ترویج سبک جامعه‌ای مبتنی بر تولید است که پایبندی به نظام، اخلاق و خانواده می‌تواند از فرصت‌های خوبی باشد که ما را در برخورد با این موضوع یاری می‌دهد.

انتهای پیام

کد N520296

وبگردی