آفتاب

کلینی: روحانی مقدمات فاز دوم منزوی کردن افراطی‌گری را در سطح منطقه‌ای رقم زد

کلینی: روحانی مقدمات فاز دوم منزوی کردن افراطی‌گری را در سطح منطقه‌ای رقم زد

کارشناس ارشد مسایل استراتژیک گفت: روحانی مقدمات فاز دوم منزوی کردن افراطی‌گری را در سطح منطقه‌ای رقم زد.

محمد فرهاد کلینی، کارشناس ارشد مسائل استراتژیک در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به سخنرانی رئیس‌جمهور کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل خاطرنشان کرد: سفر رئیس‌جمهور کشورمان به سازمان ملل با توجه به شرایط موجود در شیوه ادامه مذاکرات هسته‌ای و هم‌چنین تحولات خاورمیانه بسیار قابل توجه و پراهمیت بود.

وی ادامه داد: در زمینه مذاکرات هسته‌ای و آخرین دور از آن، طرفین بر ادامه مذاکرات و استمرار تماس‌ها تاکید داشتند و بر این اساس تلاش کردند تا بتوانند نقطه‌ نظرهای خود را صریح و جزیی‌تر به مطرح کنند. از این نظر می‌توان به موضوعات مورد اختلاف طرفین بود مانند رفع کامل تحریم‌ها و چگونگی وضعیت غنی‌سازی صنعتی ایران اشاره کرد که در عین این‌که نکات قابل توجهی هستند ولی طرفین تلاش کردند تا در حاشیه مجمع عمومی سازمان بین الملل در خصوص این اختلاف‌نظرها تلاش خود را ادامه دهند خبرهای ضد و نقیض از پیشنهادات جدید آمریکا تا مواضع خاص فرانسه و تا خوشبینی آلمان و روسیه را شاهد بودیم. به هر حال اگرچه در حل مسائل اساسی میان کشورهای 5+1 وایران همچنان اختلافات مهمی حل نشده باقی مانده است ولی ارزیابی نهایی را بایستی در ادامه مذاکرات در دسامبر جستجو کرد و بدیهی است که مواضع و برداشت‌های رسانه‌ای نمی‌تواند ملاک قضاوت باشد.

اعضا 1+5 در کنار مباحث کارشناسی نگاه سیاسی خود را هم تقویت کنند

کلینی با بیان اینکه برخی از اعضا 1+5 واکنش های مناسبی نسبت به حسن نیت های ایران در بحث هسته ای ندارند، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد هنوز برخی از اعضای 1+5 اقدامات و حسن‌نیت‌هایی که ایران در بحث هسته ای نشان داد و امتیازاتی که برای اعتمادافزایی مطرح کرده بود را مورد احترام قرار نمی‌دهند. در این رابطه لازم است تا آنها درک خود در این رابطه را بیشتر کنند زیرا در این زمینه جدا از بحث‌های کارشناسی و فنی، تقویت نگاه‌های سیاسی هم نیاز است.

وی ادامه داد: در طول سفر رئیس جمهور به نیویورک شاهد افزایش قابل توجه سطح درک کشورهای غربی نسبت به جایگاه ایران بودیم. البته در این میان نخست وزیر انگلستان در صحبت‌هایشان بسیار ناشیانه رفتار کردند و شاید دلیل این نوع رفتار این بود که متن سخنرانی آنها از قبل مشخص شده بود و درواقع حاوی موضوعات غیر قابل پذیرش و تکراری بود و در نتیجه همان متن بدون هیچ تغییری بدون آخرین مواضع خودشان در طی ملاقات با ریاست جمهوری کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد که جای تعجب داشت.گفتار تنش زا راه حل و همکاری آفرین نیست.

با توجه به مواضع غلط این مقام انگلیسی که در مقابل رویکرد اروپایی قرار دارد ضروری است که کمیته سیاست خارجی مجلس آن کشور که از قبل توصیه های لازم را مطرح کرده بود در این خصوص شرایط را اصلاح کند و نقش نمایندگان تعامل گرا بار دیگر اهمیت و نقش ایران را برای ایشان باز گو نماید. جدا از این موضوع این مواضع در راستای اخرین مواضع اقای جان ساورز رئیس دستگاه اطلاعاتی وحتی وزیر دفاع انگلستان هم نمی باشد.

این کارشناس ارشد مسائل استراتژیک در بخش دیگری از این گفت و گو سفر رییس جمهور کشورمان به نیویورک به منظور حضور در مجمع عمومی سازمان ملل را قابل توجه خواند و تصریح کرد: در مجموع سفر روحانی به نیویورک ارزنده و قابل توجه بود. قبل از اجلاس سازمان ملل در تحولات منطقه‌ای شاهد انکار نقش ایران در مبارزه با تروریسم از سوی غرب به ویژه آمریکا بودیم و آنها مجبور شدند تا مواضع خود در این زمینه را اصلاح و بر نقش ایران در مبارزه با تروریسم تاکید کنند زیرا ایران به عنوان کشوری که نقش بسیار موثری در ثبات و تعادل منطقه دارد می‌تواند تاثیر زیادی هم در مقابله با افراطی گری داشته باشد.

از سوی دیگر شاهد دگرگونی‌هایی درکشور یمن بودیم که برای همه قابل توجه است. این امر از دید کارشناسان استراتژیک جهان هم بسیار پیگیری شد هرچند که تحت تاثیر اجلاس سران در سازمان ملل بود ولی در این زمینه شاهد وضعیت جدیدی در یمن هستیم که این دید می‌تواند به فهم برخی کشورهای فرامنطقه‌ای در چگونگی شکل‌گیری موازنه جدید در خاورمیانه کمک کند. تاکید می کنم شرایط در نقطه قبل قرار ندارد و می تواند فصل جدیدی را بوجود آورد.

ایران فرصتی تاریخی را در اختیار غرب قرار داد

کلینی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به این‌که آمریکا و ایران هر دو در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل شرایط فعلی را فرصت تاریخی برای طرف مقابل خواندند، خاطرنشان کرد: این فرصتی است که جمهوری اسلامی ایران به وجود آورده است و از زمان روی کارآمدن دولت جدید شاهد اقدامات رئیس‌جمهور برای به دست آوردن مشروعیت بیش‌تر مواضع جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل هستیم.

وی تاکید کرد: علاوه بر تلاش های دولت برای کسب جایگاه قوی ایران در سازمان ملل همزمان آقای روحانی برای حل مسالمت‌آمیز موضوع هسته‌ای ایران سعی کردند برای پایان بخشیدن به فشارهایی که از طریق تحریم‌های بین‌المللی بر ملت ایران تحمیل شده بود نیز راه‌حل‌ هایی از طریق مذاکرات بسیار فشرده و در چارچوب‌های مختلف از جمله دو جانبه و سه جانبه را بیاندیشد. از این منظر حضور در مجمع عمومی سازمان ملل فرصت‌ها برای بازسازی شرایط و تلاش برای درک نزدیک‌تر ایران با کشورهای مهم جهان را فراهم کرد. این فرصت تاریخی ارزش خاص خود را دارد و این‌طور نیست که کشورهای غربی این فرصت تاریخی را در اختیار ایران قرار بدهند بلکه کاملا برعکس این امر است.

در ابعاد منطقه‌ای این کارشناس ارشد همچنین اشاره کرد که چاک هاگل در دستورهای محرمانه خود تاکید می‌کند که باید شکاف اطلاعاتی بین پنتاگون و شناخت از ایران کاهش پیدا کند و این ناشی از عدم درک کافی از شرایط و تحولات و سیاست های قوی منطقه ای ایران است که نمود خود را بیش‌تر کرده است.

نگاه ایران به مقابله با تروریسم نگاهی بنیادی است

کلینی در بخش دیگری از این گفت و گو در رابطه با بحث مقابله با گروه‌های تروریستی و اختلاف نظرهای موجود میان ایران و آمریکا در این زمینه گفت: نگاه جمهوری اسلامی ایران به بحث تروریسم نگاه بنیادی، زیرساختی و اساسی است و احتمالا نمی خواهند که براساس روش‌های نمایشی و تاکتیکی به موضوع افراطی گری نگاه کنند. زیرا تروریسمی که ما امروز تحت عنوان نسل پنجم و ششم القاعده با آن روبرو هستیم ناشی از سیاست‌های غلط و اشتباه‌هایی بود که بخشی از جریان‌های غربی در آن نقش داشتند و امروز جمهوری اسلامی ایران مسوول اشتباه‌های آن‌ها نیست و قطعا این اشتباه‌ها باید تصحیح شود.

وی ادامه داد: علاوه بر مواضع غرب نسبت به گروههای تروریستی نوع نگاه آنها به ابزارسازی در تحولات ژئوپلتیک نیز باید تغییر یابد زیرا غربی ها گمان می‌کردند با استفاده از کاتالیزور ها و متغییر های دست ساز و فعال می‌توانند موازنه‌ها را مدیریت کنند ولی با توجه به ادراک کاملی که امروز از ماهیت این جریان‌های تندرو به دست آوردند فهمیده‌اند که این جریان‌ها برایشان دردسرساز خواهند شد. در هر صورت از نظر جمهوری اسلامی ایران مقابله با داعش باید در ابعاد اجتماعی و فرهنگی و با بررسی دقیق‌تری صورت بگیرد تا رویش مجدد این جریان‌ها در خاورمیانه منتفی شود.

این کارشناس ارشد مسائل استراتژیک در پایان با اشاره به سخنرانی روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل، تاکید کرد: آقای روحانی در سخنرانی سال قبل خود بر ضرورت اعتدال در روابط بین‌الملل و همچنین رفع افراطی‌گری در محیط بین‌الملل و منطقه‌ای تاکید داشتند در همین راستا امروز شاهد هستیم که جمهوری اسلامی ایران فاز دوم دیپلماسی خود را که در چارچوب چگونگی ایجاد ساز و کار دقیق‌، جامع و حقیقی نسبت به مهار و منزوی‌کردن افراطی‌گری است را دنبال می‌کند و این موضوع در صحبت‌های آقای روحانی نیز کاملا عیان بود و جا دارد کشورهای جهان نسبت به درک جامع‌تر نسبت به افراطی‌گری چشم‌هایشان را باز کنند و با چشمان باز به افراطی گری در منطقه نگاه کنند، زیرا این موضوع صرفا یک تهدید منطقه‌ای نیست بلکه تهدید جهانی است. از سوی دیگر هم‌زمان شاهد کمپین 'دنیا بزرگتر از 5 است ' هستیم که بیانگر تقویت دیپلماسی مردمی است. گویا این کمپین فعالیت خود را با برگزاری همایش در استانبول، بروکسل، برزیل و آفریقای جنوبی ادامه خواهد داد که قابل توجه است.

انتهای پیام

کد N519764

وبگردی