آفتاب
کوهکن:

روحانی در سازمان ملل خط قرمزهای نظام را رعایت کرد

روحانی در سازمان ملل خط قرمزهای نظام را رعایت کرد

دبیرکل جامعه اسلامی نمایندگان ادوار مجلس گفت: سخنان رییس جمهور در سازمان ملل قانع کننده بود و در آن خط قرمزهای نظام رعایت شد.

محسن کوهکن در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: من سخنان رییس جمهور را در صحن علنی سازمان ملل در مجموع مثبت ارزیابی می‌کنم؛ چرا که در چارچوب تعیین شده نظام بود، البته بعضی ها به این مساله که بیان شده تنها راه حل مشکلات مذاکره است ایراد گرفته‌اند، اما همان‌طور که می‌دانید وقتی طرف‌های مقابل قصد دارند با فشار و تحریم‌ها ما را تحت فشار قرار دهند برای اینکه بگوییم تسلیم فشارها نمی‌شویم بهترین راه این است که مذاکره و ابهام زدایی کنیم.

وی با اشاره به سخنان رییس جمهور درباره افراطی گری یادآور شد: باید ابتدا درباره ریشه‌های افراطی‌گری صحبت کنیم. در گذشته کشورهای استعمارگر با قدرت خود و اشغال نظامی بر مستعمره‌ها حاکم می‌شدند و وقتی نفس قضیه که حق و حقوق انسان‌هاست بدون نظر مردم کشوری تعیین شود همیشه اعتراضاتی به دنبال خواهد داشت. به طور طبیعی اگر به اعتراضات توجه نشود کم کم به سمت برخوردهای تند و افراطی سوق پیدا می‌کند.

کوهکن ادامه داد:‌ اگر اعتراض‌ها با چاشنی عقیدتی و انحرافی هم همراه شود به جریان افراطی که این روزها در منطقه شاهد آن هستیم منجر می‌شود که مبارزه با آن بسیار سخت خواهد بود. متاسفانه قدرت‌های غربی پدیده‌ها را یک‌سویه تحلیل می‌کنند. مثلا می‌گویند داعش وجود دارد و نحوه برخورد با آن این‌گونه است که ما می گوییم ولی آن‌ها به دنبال ریشه‌ها نمی‌گردند. و حتی در جاهایی که به نفع‌شان نباشد با افراطی گری مقابله نمی‌کنند.

وی با بیان این‌که نمونه این رفتار را در برخورد با داعش از سوی غربی‌ها دیدیم افزود: دیدیم تا زمانی که داعش با حکومت بشار اسد که از طریق رای میلیونی مردم سوریه انتخاب شده بود، می‌جنگید آن‌ها اقدامی علیه داعش انجام نمی‌دادند، اما حالا که منافع خودشان به خطر افتاده به اسم مبارزه با تروریسم مقابل داعش ائتلاف تشکیل داده اند. جالب اینجاست که غربی‌ها داعش را یک گروه افراطی می‌دانند و حماس را هم افراطی می‌دانند در حالی‌که اینها با هم متفاوت هستند چون حماس در حال مقاومت است و از خود دفاع می‌کند.

این نماینده پیشین مجلس در ادامه برای مقابله با افراطی‌گری دو راهکار ارائه داد و اضافه کرد: اساسا افراطی‌گری به راحتی قابل کنترل نیست، اما می‌توان با قطع کردن منابع مالی،‌ تسلیحاتی و آموزشی افراطیون آن‌ها را زمین‌گیر کرد. همچنین غربی‌ها نباید از تفکراتی که مروج افراطی‌گری هستند حمایت کنند. مثلا شاخه‌ای از یهود که ما آن را صهیونیسم می‌نامیم خودش مروج افراطی‌گری است و باعث دامن زدن این مساله در جهان می‌شود.

دبیرکل جامعه اسلامی نمایندگان ادوار مجلس در پایان اظهار کرد: بحثی که آقای روحانی در سازمان ملل مطرح کرد بسیار خوب بود و اگر یک جمع بی‌طرف مساله افراطی‌گری و تروریسم را ریشه‌یابی کند، متوجه خواهد شد که این مساله به سیاست‌های قدرت‌ها و آمریکا در منطقه بازمی‌گردد. غربی‌ها زمانی از افراطیون به عنوان ابزار استفاده می‌کنند و زمانی دیگر که منافع‌شان توسط افراطیون به خطر می‌افتد به دنبال مقابله با آن‌ها می‌روند.

انتهای پیام

کد N519579

وبگردی