آفتاب

ساماندهی پرونده‌های مختومه قضایی در اداره کل اسناد و امور مترجمان رسمی

ساماندهی پرونده‌های مختومه قضایی در اداره کل اسناد و امور مترجمان رسمی

تعداد 14 هزار و 121 فقره از پرونده­‌های مختومه مربوط به اداره حقوقی، دیوان‌عالی تمییز، دیوان عالی کشور و وزارت دادگستری - اعم از محاکم و دادسراها - توسط کارشناسان اداره کل اسناد و امور مترجمان رسمی تفکیک و برای اسکن آماده‌­سازی شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فرایند تفکیک و بازبینی این تعداد پرونده که در تاریخ 93/6/18 در اداره حفظ و ثبت اسناد تاریخی (مهم و ملی) اداره کل اسناد و امور مترجمان رسمی قوه ­قضاییه آغاز شد، پس از 10 روز تلاش مستمر به اتمام رسید.

در طول این فرایند تعدادی نظریه حقوقی از حقوقدانان برجسته­‌ای نظیر مرحوم ناصر کاتوزیان، دکتر احمد هاشمی، علی خوشوقتی، مصطفی محقق­ داماد و غلامرضا شهری شناسایی شد. علاوه بر آن در این میان تعداد 155 فقره پرونده مهم و ملی و 3100 فقره دادنامه مربوط به دوره پهلوی اول شناسایی و به بانک پرونده­‌های مهم و ملی قضایی افزوده شد.

اداره ثبت و حفظ اسناد تاریخی (مهم و ملی) مسئولیت شناسایی، فراهم­ آوری و صیانت از اسناد مهم و ملی قضایی را بر عهده دارد و می­‌کوشد تا با شناسایی و گردآوری این نوع اسناد، بستر و زمینه­‌های مناسب را جهت انجام پژوهش­‌های اسنادی به‌ویژه در حوزه تبیین تاریخ قضایی کشور فراهم سازد. این اداره در راستای تحقق هدف یاد شده تاکنون بیش از هزار فقره پرونده مهم و ملی و بیش از هزاران برگ سند آرشیوی را شناسایی و جهت انجام تحقیقات اسنادی و ارائه خدمات به پژوهشگران مربوط، پالایش، اسکن و طبقه‌بندی کرده است.

انتهای پیام

کد N519217

وبگردی