آفتاب

جنگ با داعش ماهانه یک میلیار دلار برای آمریکا آب می‌خورد

جنگ با داعش ماهانه یک میلیار دلار برای آمریکا آب می‌خورد

همزمان با انتشار گزارش‌ها از دشواری ادامه حملات ائتلاف علیه مواضع داعش، مسئولان پنتاگون از هزینه‌های هنگفت عملیات در سوریه و عراق برای آمریکا ابراز نگرانی می‌کنند.

همزمان با انتشار گزارش‌ها از دشواری ادامه حملات ائتلاف علیه مواضع داعش، مسئولان پنتاگون از هزینه‌های هنگفت عملیات در سوریه و عراق برای آمریکا ابراز نگرانی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا در سخنان روز جمعه خود بخشی از این نگرانی را فاش کرد و گفت که عملیات نظامی آمریکا علیه داعش در عراق و سوریه روزانه 7 الی 10 میلیون دلار هزینه روی دست آمریکایی‌ها خواهد گذاشت.

وی گفت: اگر حملات ما علیه داعش ادامه یابد پنتاگون ناگزیر است که از کنگره درخواست بودجه اضافی بکند. این نگرانی در سخنان مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز انعکاس یافت که خطاب به خبرنگاران گفت: اگر حملات ما علیه داعش ادامه یابد در آینده با مشکلات مالی رو به رو خواهیم شد.

بنابر گزارش‌های منتشر شده از سوی پنتاگون، هزینه عملیات نظامی آمریکا در یک ماه گذشته در عراق به طور میانگین 5 / 7 میلیون دلار برای هر روز بوده است. با این حال مسئولان وزارت دفاع آمریکا اعتراف کرده‌اند که این پایین‌ترین و خوشبینانه‌ترین مبلغی است که می‌توان برای عملیات آن هم تنها در عراق پیش‌بینی کرد.

به گفته کارشناسان اقتصاد نظامی، هزینه استفاده از تجهیزات و تکنولوژی‌های فوق پیشرفته و نیز استقرار واحدهای نظامی آمریکا ولو به تعداد کم در عراق، ممکن است هزینه‌های این کشور را به بیش از 10 میلیارد دلار در سال افزایش دهد.

آنها معتقدند که هزینه جنگ علیه داعش تنها برای آمریکا ماهانه یک میلیارد دلار خواهد بود.

در شب اول حملات آمریکا به مواضع داعش در سوریه، این کشور 47 موشک تاماهاوک به سمت سوریه شلیک کرد که با توجه به هزینه 5 / 1 میلیون دلاری برای هر موشک می‌توان به میزان هزینه‌هایی که عملیات آمریکا علیه داعش روی دست واشنگتن می‌گذارد پی برد.

آمریکا همچنین تعداد نامشخصی از جنگنده‌های فوق پیشرفته اف 22 خود را به منطقه اعزام کرده است و بنابر اعلام پنتاگون جنگنده‌های این کشور روزانه 60 سورتی پرواز در عراق انجام می‌دهند.

بر اساس گزارش‌های نهادهای نظامی آمریکا هزینه هر ساعت پرواز اف 22های آمریکا نزدیک به 68 هزار دلار برآورد شده است و در صورتی که عملیات نظامی آنگونه که مسئولان پتناگون گفته‌اند سه سال به طور بینجامد، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که این جنگ یکی از پرهزینه‌ترین ماجراجویی‌های آمریکا در خاورمیانه خواهد بود.

انتهای پیام

کد N519004

وبگردی