آفتاب

مقدمه چینی آمریکا برای انجام حملات بیشتر به سوریه/نام گروهی که این روزها زیاد شنیده می شود

مقدمه چینی آمریکا برای انجام حملات بیشتر به سوریه/نام گروهی که این روزها زیاد شنیده می شود

مقامات واشنگتن برای توجیه حملات جنگنده های این کشور به سوریه و همچنین آماده سازی اذهان عمومی برای پذیرش تعداد بیشتری از این حملات از گروهی سخن می گویند که هدف آن ضربه زدن به غرب و منفجر کردن هواپیماهای اروپایی و آمریکایی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، بعد از گذشته دو هفته از انتشار نخستین خبرها و گزارش ها در مورد شکل گیری یک گروه جدید تروریستی در سوریه، مقامات واشنگتن همچنان در مورد آن سخن می گویند و بر اساس اعلام رسانه های غربی مواضع این گروه جدید در سوریه در رزوهای گذشته از سوی جنگنده های آمریکایی مورد حمله قرار گرفته است.

نام این گروه جدید که اعضای آن از کهنه سرباران القاعده و طالبان و افرادی که سابقه حضور در افغانستان و پاکستان را دارند "خوراسان" است.

در همین رابطه آسوشیتدپرس امروز شنبه با ارائه گزارشی در مورد این گروه به نقل از "جان پیستول" رئیس اداره امنیت حمل و نقل های آمریکا می نویسد که گروه خوراسان در حال آزمایش مواد منفجره و بمب های جدید برای هدف قرار دادن هواپیماهای آمریکایی و اروپایی و در درجه اول پروازهای اقتصادی است.

بر اساس این گزارش، در حالی که مقامات آمریکایی به طور مرتب عنوان می کنند داعش در حال حاضر تهدید چندان بزرگی علیه آمریکا محسوب نمی شود، از همین رو باید بهانه ای محکم تر برای توجیه حملات به سوریه وجود داشته باشد از همین رو ظرف دو هفته اخیر نام این گروه به طور مرتب از سوی مقامات و رسانه های غربی مطرح می شود.

به گفته مقامات آمریکایی،"ایمن الظواهری"رهبر شماره یک القاعده، دستور تشکیل گروهی جدید در سوریه را داده که هدف اصلی این گروه مبارزه با دولت سوریه نیست.

اعضای این گروه عمدتا از جنگجویان افغانی، پاکستانی، یمنی و ندرتا سوری تشکیل شده اند و مسئولیت اصلی آنها استخدام تروریست هایی است که از آمریکا و یا اروپا به سوریه می آیند.

بر اساس گفته های این مقام امنیتی آمریکا، دلیل استخدام تروریست های آمریکایی و اروپایی آن است که این افراد به دلیل داشتن گذرنامه های غربی راحتتر می توانند در مراکز امنیتی غرب به ویژه فرودگاه ها حاضر شده و یا به عنوان مسافر سوار بر هواپیماها در کشورهای غربی شوند.

از آنجا که حساسیت بر روی این افراد به دلیل ملیت آنها به مراتب کمتر از شهروندان عرب و یا دیگر کشورهای خاورمیانه است آنها راحت تر می توانند دست به اقدامات خرابکارانه در غرب بزنند.

به نوشته دیلی تلگراف، هدف اصلی این گروه که نام آن "خوراسان" است در درجه اول هدف قرار دادن هواپیماهای آمریکایی است. در حالیکه بر اساس استراتژی آمریکا برای مبارزه با داعش، تسلیح گروه های شورشی حاضر در سوریه و آموزش آنها در اولویت قرار دارد بعید نیست که این گروه جدید نیز با روش های مختلف از کمک های آمریکا بهره مند شده و سپس به منافع ایالات متحده ضربه بزند.

اسناد محرمانه آمریکا نشان می دهد که گروه خوراسان در حال همکاری با شاخه القاعده در یمن برای فرا گرفتن شیوه های ساخت بمب و احتمالا حمله به فرودگاه هاست. بر همین اساس ترس اصلی از فعالیت این گروه آن است که احتمال انتقال بمب های دست ساز توسط اعضای غربی گروه خوراسان به آمریکا و اروپا وجود دارد.

در همین رابطه یکی از مقامات دولت آمریکا گفت: داعش تهدید چندان جدی علیه آمریکا محسوب نمی شود، اما گروه خوراسان و گروه هایی که با هدف ضربه زدن به منابع آمریکا به وجود آمده اند به مراتب تهدیدات جدی تر و بزرگتری علیه ایالات متحده محسوب می شوند.

دیلی تلگراف در ادامه می نویسد: البته آمریکا برای مقابله با تهدید گروه خوراسان اقداماتی را انجام داده و برای مثال از چندی قبل ورود تلفن های همراه و همچنین لپ تاپ (رایانه همراه) های شارژ نشده به داخل هواپیماها ممنوع کردده است.این قانون به ویژه در پروازهایی که از خاورمیانه و یا اروپا عازم آمریکا هستند به شدت اجرا می شود.

کد N518751

وبگردی