آفتاب

ولید معلم: هماهنگی با ائتلاف در حملاتش به سوریه نداریم

ولید معلم: هماهنگی با ائتلاف در حملاتش به سوریه نداریم

وزیر خارجه سوریه با بیان اینکه ارتباطی میان اظهارات آنکارا و تل‌آویو در خصوص ایجاد منطقه حائل وجود دارد، گفت: هماهنگی به معنای عملیات مشترک میان دمشق و ائتلاف در حمله به مواضع داعش وجود ندارد و باید این هماهنگی حاصل شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ولید معلم، وزیر خارجه سوریه در مصاحبه‌ای با شبکه المیادین از نیویورک اعلام کرد: ترکیه در مورد منطقه حائل در شمال سوریه صحبت می‌کند. اسرائیل نیز از منطقه حائل در جنوب سوریه سخن به میان می‌آورد بنابراین این دو گفتار به هم مربوط هستند.

وی با بیان اینکه حمله به خاک سوریه یک تجاوز به شمار می‌آید حال به هر بهانه‌ای که می‌خواهد باشد، گفت: ترکیه تاکنون آموزش و کمک‌های تسلیحاتی به تروریست‌های خارجی را متوقف نکرده است و به این افراد اجازه می‌دهد تا به گروه‌های تروریستی تندرو همچون داعش و جبهه النصره بپیوندند.

این مقام سوری خاطرنشان کرد: اگر واقعا نیات‌ ترکیه در خصوص برقراری امنیت و ثبات در سوریه صادقانه است باید ترکیه از این اقدامات تحریک آمیز خود دست بردارد.

وزیر خارجه سوریه با تاکید بر اینکه هماهنگی میان دمشق با ائتلاف در این حملات وجود ندارد، عنوان داشت: ما در وهله نخست از طریق اظهارات نماینده آمریکا به نماینده دائم ما در نیویورک و سپس از طریق وزیر خارجه عراق با خبر شدیم که آمریکا و این ائتلاف قصد دارند دست به حملاتی به مناطق استقرار داعش و جبهه النصره بزنند. ما نیز اعلام کردیم که از هر تلاشی که با هدف مبارزه با تروریسم باشد و در چارچوب قطعنامه 2170 شورای امنیت قرار بگیرد حمایت می‌کنیم اما هماهنگی عملیاتی میان ما وجود ندارد.

ولید معلم تاکید کرد: حملات هوایی به تنهایی نمی‌تواند داعش را از بین ببرد. آن‌ها باید به اهمیت هماهنگی‌ها پی ببرند. ما ساکنان این سرزمین هستیم و بهتر می‌دانیم که در آن چه می‌گذرد. همچنین در هرگونه تلاشی که برای ضربه به تروریست‌ها صورت می‌گیرد باید مساله هدف قرار نگرفتن غیرنظامیان مد نظر قرار بگیرد.

وزیر خارجه سوریه عنوان داشت: دبیرکل سازمان ملل در سخنانی مبنی بر اینکه این حملات مناطقی را که تحت کنترل نظام سوریه نیست هدف قرار می‌دهد اشتباه می‌کند. از اولین وظایف وی به عنوان دبیرکل سازمان ملل این است که به منشور سازمان ملل که در خصوص حاکمیت کشورهاست احترام بگذارد.

وی این سوال را مطرح کرد که هرچقدر یک گروه تروریستی بخشی از اراضی یک کشوری را تحت تصرف خود درآورد آیا این اراضی خارج از حاکمیت این کشور می‌شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی سوریه اظهار کرد: این منطق به نفع تروریست‌ها و نه به نفع نقش دبیرکل سازمان ملل برای حفظ حاکمیت کشورها استقلال و تمامیت ارضی آن‌ها است.

انتهای پیام

کد N518264

وبگردی