آفتاب
دهمین روز مذاکرات هسته ای ایران و 1+5

دیدار سه‌جانبه ظریف، اشتون و کری برای دومین بار برگزار شد

دیدار سه‌جانبه ظریف، اشتون و کری برای دومین بار برگزار شد

وزیران خارجه ایران و آمریکا عصر روز جمعه به وقت نیویورک برای دومین بار با حضور کاترین اشتون در چارچوب مذاکرات هسته ای با یکدیگر دیدار کردند.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هفتمین دور مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 از 26 شهریور در نیویورک آغاز شده است. این مذاکرات در سطوح مختلف معاونان و کارشناسی و به طور دو جانبه و چند جانبه در ده روز گذشته دنبال شده است.

مذاکرات نیویورک اولین مذاکرات در دوره تمدید گفت وگوهای هسته ای برای رسیدن به توافق جامع است.

این دور از مذاکرات با توجه به محدودیت زمان و پیچیدگی مباحث فنی، حقوقی برای دست یافتن دو طرف به پیشرفت ملموس حائز اهمیت است با این حال مقامات ایرانی از نداشتن پیشرفت در این مذاکرات خبر می دهند.

سید عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان روز پنج‌شنبه اعلام کرد: امیدوار بودیم در فرصت برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل مذاکرات هسته ای پیشرفت داشته باشد اما این اتفاق هنوز نیفتاده است.

وی گفت که مذاکرات هسته ای به نقطه نفس گیری رسیده است و دو طرف وارد بسیاری از جزئیات شده اند ولی هنوز در مسائل کلیدی نتوانسته اند به راه حل های مورد قبول دست یابند.

در همین حال مقامات آمریکایی در موضعی متفاوت ارزیابی مثبتی از مذاکرات روزهای گذشته در نیویورک ارائه می کنند.

شاید مقامات آمریکایی از این رو به دنبال موفقیت آمیز جلوه دادن مذاکرات بر خلاف نظر مقامات ایرانی هستند که نمی خواهند مذاکرات هسته ای در کشورشان به بن‌بست برسد.

مقامات آمریکایی در دو هفته گذشته با طرح برخی پیشنهاد ها در فضای رسانه ای شان سعی کردند تا با این نوع اخبار و تحلیل ها فضای مذاکرات را به نفع خود داشته باشند اما ایده های آنها اگر نگوییم بازگشت به ده سال پیش است اما کمتر از آن هم نیست.

آمریکا در پیشنهادی که در برخی از رسانه هایش منتشر شد خواستار کاهش سانتریفیوژهای ایران به یک هزار و پانصد ماشین شده است. این پیشنهاد از ایران می خواهد اتصال سایر سانتریفیوژهایش را برای رفع نگرانی غرب از دستیابی ایران به سلاح هسته ای قطع کند.

مجید تخت روانچی روز جمعه با اشاره به طرح برخی پیشنهاد ها از سوی آمریکا اعلام کرد که طرح های مختلفی مطرح شده و من هم آن ها را در مطبوعات امریکایی دیدم، ولی هیچ گاه طرحی متقن در مذاکرات مطرح نشده است.

به گزارش ایسنا، سید عباس عراقچی روز جمعه با اشاره به ملافات وزیران خارجه ایران و آمریکا با حضور کاترین اشتون که عصر روز پنجشنبه برگزار شد گفت که برگزاری دومین نشست ‌سه جانبه می تواند نشانه خوبی باشد از این که احتمالا درک مشترکی حاصل خواهد شد.

وزیران خارجه ایران و آمریکا هم چنین در روزهای گذشته یک دور مذاکرات دوجانبه را بدون حضور کاترین اشتون برگزار کردند.

قرار بود دیداری میان وزیر خارجه کشورمان با وزیران خارجه سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) روز جمعه برگزار شود اما این دیدار لغو شد.

بنا بر اعلام منابع نزدیک به مذاکرات، طی روزهای اخیر (چهارشنبه و پنچشنبه) مذاکرات در دو سطح معاونان و کارشناسی دنبال شده است. ملاقات معاونان وزیر خارجه کشورمان با نمایندگان روسیه و سه کشور اورپایی در همین چارچوب انجام شده است.

به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف به احتمال قوی به همراه رییس جمهور روز شنبه نیویورک را به مقصد تهران ترک خواهد کرد و به این شکل مذاکرات ممکن است در سطح معاونان و کارشناسی نیز ادامه یابد.

انتهای پیام

کد N518260

وبگردی