آفتاب

مخالفت آژانس بی‌المللی انرژی اتمی با اعمال فشار علیه اسرائیل

مخالفت آژانس بی‌المللی انرژی اتمی با اعمال فشار علیه اسرائیل

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل درخواست کشورهای عربی برای اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی بر سر زرادخانه اتمی این رژیم را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، رد این درخواست پیروزی برای رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی محسوب می‌شود.

کشورهای عربی در نشست سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک قطعنامه غیرالزام‌آور را که براساس آن از اسرائیل خواسته شد تا به معاهده جهانی منع گسترش تسلیحات اتمی بپیوندد، به آژانس ارائه کردند.

آمریکا و متحدانش به طرح این مساله پرداختند که این مساله غیر مفید است و مقام‌های غربی نیز در این باره گفتند پیشرفت‌ها برای انجام اقدامات اولیه به منظور بحث در مورد این مساله در سال گذشته میلادی درباره برگزاری یک کنفرانس در ایجاد یک منطقه عاری از سلاح کشتار جمعی در خاورمیانه به دست آمده است.

58 کشور از 162 کشور عضو این آژانس علیه پیشنهاد کشورهای عربی رای دادند و 45 کشور نیز همانند سال گذشته میلادی رای خود را اعلام کردند. مابقی کشورها نیز یا در این رای‌گیری غایب بودند و یا رای ممتنع دادند.

گمان می‌رود که اسرائیل در خاورمیانه تنها دولت دارای زرادخانه اتمی است و همین امر باعث شد که بسیاری از کشورهای عربی و ایران از این مساله انتقاد کنند و همچنین رژیم صهیونیستی از امضای معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی امتناع کرده است.

در پیش‌نویس قطعنامه غیرالزام آور کشورهای عربی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 18 کشور عربی نگرانی خود را درباره توانایی‌ها و ظرفیت‌های رژیم صهیونیستی اعلام کرده و از رژیم صهیونیستی خواستند تا معاهده ان پی تی را امضا کند و تاسیسات اتمی خود را تحت نظارت و کنترل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درآورد.

انتهای پیام

کد N517326

وبگردی