آفتاب
نهمین روز مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در نیویورک

دیدار سه‌جانبه ظریف،کری و اشتون‎

دیدار سه‌جانبه ظریف،کری و اشتون‎

مذاکرات میان وزیر خارجه ایران و آمریکا با حضور کاترین اشتون عصر روز پنج‌شنبه به وقت نیویورک برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، قرار است عصر روز پنجشنبه به وقت محلی محمدجواد ظریف و جان کری با حضور کاترین اشتون در چارچوب مذاکرات هسته‌ای با یکدیگر در هتل والدورف دیدار می کنند.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، این مذاکرات تعیین کننده سطح و چگونگی ادامه مذاکرات در روزهای آینده است.

هفتمین دور مذاکرات ایران و 1+5 از 26 شهریور در سطوح مختلف عمومی، دوجانبه و کارشناسی اغاز شده است اما منابع نزدیک به مذاکرات هنوز پیشرفت قابل توجه و چشمگیری را نسبت به آخرین دور مذاکرات که در وین برگزار شد اعلام نکرده اند.

این دومین دیدار ظریف و کری در دو هفته گذشته است که به طور دو جانبه برگزار می شود، با این تفاوت که در این دیدار که ساعت حدود ساعت 18 عصر برگزار خواهد شد کاترین اشتون هماهنگ کننده گروه 1+5 در مذاکرات با ایران نیز حضور دارد.

مذاکرات ایران و 1+5 در پایان تیرماه به مدت 4 ماه دیگر تا سوم آذر ماه سال جاری برای رسیدن به توافق نهایی جامع تمدید شد.

حسن روحانی رییس جمهور کشورمان صبح روز پنج‌شنبه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به مذاکرات هسته ای گفت: روند مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5 در ماه‌های گذشته، با جدیت و امیدواری متقابل به‌پیش رفته است. جمهوری اسلامی ایران به گواهی همه ناظران بین‌المللی، باصداقت و اقتدار به تعهدات خویش عمل کرده است. اگرچه طرف مقابل، با برخی اظهارات و اقدامات،‌ به تردید در عزم و واقع‌بینی خویش دامن زده است. امیدواریم مذاکرات جاری در فرصت کوتاه باقیمانده، به توافق نهایی بینجامد. ما به ادامه برنامۀ هسته‌ای صلح‌آمیز خود، شامل اِعمال حق غنی‌سازی و سایر حقوق هسته‌ای در خاک ایران، در چارچوب مقررات بین‌المللی، مصمم هستیم.

وی ادامه داد: از دیدگاه ما، التزام به تعهدات و اجرای دقیق تفاهمات و اجتناب از زیاده‌خواهی در مذاکرات، از سوی طرف‌های مذاکره‎کننده با ایران، ضرورتی تامّ دارد زیرا توافق نهایی در مورد برنامۀ هسته‌ای صلح‌آمیز ایران، می‌تواند سرآغاز همکاری‌های همه‌جانبه، در راستای پیشبرد امنیت، صلح و توسعه و در منطقه و جهان باشد.

انتهای پیام

کد N517124

وبگردی