آفتاب
عراقچي: 

پيشرفتي در مذاكرات نداشته ايم 

پيشرفتي در مذاكرات نداشته ايم 

عباس عراقچی عضو ارشد گروه مذاکره کننده هسته ای اعلام کرد: مذاکرات هسته ای بین ایران و ۵ + ۱ که تقریبا از ده روز گذشته آغاز شده پیشرفت قابل توجهی نداشته است .

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از واحد مركزي خبر ، شبکه المیادین به نقل از وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد در مذاکرات هسته ای با ایران پیشرفت حاصل شده است و در صورت دستیابی به توافق ، تحریم ها به حال تعلیق در خواهد آمد . اما عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان ساعتی قبل از انتشار بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا در گفتگو با شبکه خبر اعلام کرد امیدوار بودیم در فرصت برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل مذاکرات هسته ای پیشرفت داشته باشد اما این اتفاق هنوز نیفتاده است .


بگفته عراقچی مذاکرات هسته ای به نقطه نفس گیری رسیده است و دو طرف وارد بسیاری از جزئیات شده اند ولی هنوز در مسائل کلیدی نتوانسته اند به راه حل های مورد قبول دست یابند .

عراقچی خاطرنشان کرد مردم منتظر اخباری از این مذاکرات هستند اما در عین حال مشی ما پافشاری بر حقوق و عبور نکردن از خط قرمزهاست.

معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد به هیچ وجه از حقوق هسته ای و خطوط قرمز عدول نمی کنیم و اگر با حفظ حقوق هسته ای و خطوط قرمز بشود راه حل هایی یافت که نگرانی ها را رفع کند آمادگی آن را داریم . وی افزود: هرگز میز مذاکره را رها نمی کنیم اما یک قدم هم از حقوق ملت ایران عقب نشینی نخواهیم کرد .

 روحانی رئیس جمهور هم در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد ملت ایرن از حقوق هسته ای خود کوتاه نخواهد امد .

روحانی در دیدار با اعضای اندیشکده های آمریکایی هم در نیویورک تاکید کرده بود همه کشورهایی که پیمان منع گسترش سلاح های اتمی را امضا کرده اند حقوقی یکسان دارند . در هیچ جای این پیمان نیامده است سانتریفوژها باید چه تعدادی باشد .


مذاکرات ایران و پنج به علاوه یک مذاکرات خود را از 10 روز پیش در نیویورک از سر گرفته اند . دیدارهای دوجانبه و چندجانبه در این چارچوب صورت گرفته است .

کد N517109

وبگردی