آفتاب
روحانی در دیدار با رییس‌جمهوری عراق:

خواست ایران حفظ یکپارچگی و وحدت عراق است

خواست ایران حفظ یکپارچگی و وحدت عراق است

میان امنیت ایران و عراق تفاوتی نیست. دو ملت، تاریخ و منافع و دین مشترک دارند و بر همین اساس باید در مسائل مختلف در کنار یکدیگر باشند.

رییس‌جمهور کشورمان با تاکید بر اینکه «عراق قدرتمند، عراق واحد است»، گفت: خواست همه مردم و مسئولان ایران حفظ یکپارچگی و وحدت عراق است.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی ظهر پنج‌شنبه به وقت نیویورک در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دیدار «فواد معصوم» رییس‌جمهوری عراق، گفت: تفرقه و تجزیه عراق به نفع ملت عراق و منطقه نیست و همه اقوام و مذاهب اعم از شیعه، سنی و کرد باید در حکومت این کشور سهم داشته باشند.

رییس‌جمهور ضمن اظهار امیدواری نسبت به اینکه ملت عراق با تلاش خود و کمک کشورهای دوست به برقراری امنیت در کل عراق دست یابند، گفت: موفقیت، رفاه و امنیت عراق خواسته جمهوری اسلامی ایران است.

وی با ابراز خرسندی نسبت به تحولات سیاسی عراق و تشکیل دولت جدید و پارلمان این کشور، گفت: در ایران، همه در مساعدت به عراق اتفاق‌نظر دارند و امیدواریم عراق با ثبات در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گیرد.

رییس شورای عالی امنیت ملی، موفقیت‌های مردم و ارتش عراق در برابر تروریست‌ها در روزهای اخیر را قابل توجه خواند و با اشاره به همکاری ایران در این زمینه، گفت: برای مردم ایران قابل تحمل نیست که شهرهای اصلی و مذهبی عراق مورد تعرض تروریست‌ها قرار گیرد.

روحانی افزود: میان امنیت ایران و عراق تفاوتی نیست. دو ملت، تاریخ و منافع و دین مشترک دارند و بر همین اساس باید در مسائل مختلف در کنار یکدیگر باشند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه اراده ایران بر توسعه روابط با کشورهای همسایه در همه زمینه‌ها است، گفت: عراق جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی ایران دارد و ایران با توجه به ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی، فرهنگی و سیاسی می‌تواند شریک خوبی برای عراق باشد.

فواد معصوم، رییس جمهوری عراق نیز در این دیدار، علایق مشترک تاریخی و فرهنگی دو کشور را دیرینه و محکم ارزیابی کرد و گفت: به نظر ما این مناسبات باید همواره توسعه و گسترش یابد.

وی با یادآوری نقش جمهوری اسلامی ایران در حمایت از معارضین علیه صدام، گفت: امروز نیز فراموش نمی‌کنیم که بخاطر حمایت‌های مستمر ایران، خطر گروه‌های تروریستی نظیر داعش مرتفع شده است.

رییس‌جمهوری عراق با تجلیل از موضع برادرانه و صادقانه ایران تاکید کرد: عراق اکنون به سمت ثبات سیاسی پیش می‌رود به طوری که نمایندگان سلیقه‌های سیاسی در خصوص مسائل ملی نظیر مبارزه با داعش متحد شده‌اند.

کد N517104

وبگردی