آفتاب

کم‌آبی از مشکلات عمده استان قم

کم‌آبی از مشکلات عمده استان قم

استاندار قم گفت کم‌آبی از مشکلات عمده کشور بویژه استان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، حجت الاسلام و المسلمین محمدصادق صالحی منش در دیدار با رییس جهاددانشگاهی کشور افزود: یکی از معضلات مهم، سرقت آب و هدررفت آن است که نباید به بهانه اینکه گفته می‌شود 90 درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود دیگر عوامل را نادیده گرفت.

وی تصریح کرد: باید با اقدامات نظارتی و گسترش زیرساخت‌ها از هدررفت آب جلوگیری کرد چرا که به جرات می‌توان گفت 30 تا 40 درصد از هدرفت آب در بخش‌های غیر کشاورزی و مصارف خانگی و صنعتی است.

صالحی‌منش با بیان اهمیت تغییر الگوی کشت در استان، گفت: جهاددانشگاهی در این زمینه نقش مهمی دارد. این نهاد می‌تواند با ارائه الگوهای کشت و ارائه زیرساخت‌های علمی، به استان ما کمک کند تا از هدررفت آب جلوگیری شود و جلوی کویرزایی و از بین رفتن درختان و گونه‌های مختلف گیاهی گرفته شود.

وی، کشت درختانی مانند زیتون را که سنخیتی با آب و هوای قم ندارد را از جمله آسیب های استان اشاره کرد و گفت: آب و هوای قم آب و هوای خاصی است و باید جهاد دانشگاهی واحد قم تحقیقات گسترده ای را در زمینه تغییر الگوی‌های کشاورزی ارائه دهد.

استاندار با بیان اینکه توانمندی‌های جهاددانشگاهی در حوزه‌های مختلف منشاء اثرات و خدمات ارزشمندی بوده است، خاطرنشان کرد: مسوولان جهاد قم در عرصه فعالیت‌های علمی، کاربردی و اجرایی موفقیت‌های بسیاری را در استان رقم زده‌اند.

وی گفت: جهاد دانشگاهی واحد استان قم در زمینه‌های مختلف گام‌های مهمی برداشته که از جمله آن می توان به فعالیت‌های گسترده در زمینه درمان ناباروری در استان اشاره کرد. توسعه این مهم مستلزم حمایت از این نهاد انقلابی است.

حجت الاسلام صالحی منش ادامه داد: اگر برنامه‌ها و اقدامات انجام شده شاخص‌های لازم را داشته باشد بدون شک از حمایت‌های ملی و استانی برخوردار خواهد شد. می‌توان در زمینه توریسم درمانی که جهاددانشگاهی از فعالان در این زمینه است به ظرفیت بخشی در حوزه‌های مختلف استانی اقدام کرد.

انتهای پیام

کد N516659

وبگردی