آفتاب

اظهارات رهبران عراق، قطر، لیتوانی و رواندا در جلسه شورای امنیت

اظهارات رهبران عراق، قطر، لیتوانی و رواندا در جلسه شورای امنیت

رهبران عراق، قطر، لیتوانی و رواندا در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد با محوریت مقابله با تروریسم سخنرانی کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد به ریاست اوباما و با محوریت مقابله با تروریسم و افراط‌گرایی برگزار شد. در این جلسه شواری امنیت قطعنامه‌ای در خصوص اقدام علیه تروریسم تصویب کرد. (ادامه...)

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در نشست شورای امنیت درباره مبارزه با تروریسم و مقابله با پدیده تروریست‌های خارجی گفت: ما باید منابع تامین مالی گروه داعش را ریشه‌کن کنیم و اجازه ندهیم در پایگاه‌های اینترنتی برای ترویج تروریسم استفاده شود.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر نیز در سخنانی در نشست شورای امنیت برای بررسی مبارزه با تروریسم گفت: این که آفت تروریسم را به دین یا کشوری ربط دهیم، اشتباه است زیرا تروریسم پدیده‌ای است که همه کشورها را تهدید می کند.

امیر قطر افزود: سازمان‌ها و گروه‌هایی وجود دارند که مرتکب تروریسم دولتی می شوند و ملت‌ها را قلع و قمع می‌کنند.

وی اظهار داشت: جایز نیست که ملت‌ها را بین استبداد و تروریسم قرار داد. نباید برای مبارزه با تروریسم تنها به گزینه نظامی بسنده کرد بلکه باید از همه راه‌ها برای خشکانیدن ریشه آن استفاده کرد.

همچنین رییس‌جمهور لیتوانی در سخنانی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، حضور جنگجویان خارجی در میان تروریست‌های داعش را محکوم کرد.

وی ادامه داد: گروه داعش تفکر تنفر و کشتار را در دستور کار خود دارد و تلاش می‌ ‌کند با پاکسازی قومی و مذهبی، اقلیت‌ها و قشرهای مختلف مردم را از میان بردارد. این در حالی است که حضور جنگجویانی از سایر کشورها در جمع گروه داعش از جمله از کشورهای اروپایی تأسف بار است. ما باید با همکاری و ائتلاف جهانی برای مبارزه و توقف فعالیت‌های این گروه تلاش کنیم.

رییس‌جمهور لیتوانی تصریح کرد: ما نه تنها باید ستیزه‌جویان خارجی در داعش را محکوم نماییم بلکه باید از کشورهای مختلف جهان بخواهیم تدابیر لازم برای جلوگیری از خروج افراد تندور از کشورهایشان با هدف پیوستن به داعش را اتخاذ نمایند. ما همچنین از تمامی تلاش ها و اقدامات جهانی برای مبارزه با تروریسم در سراسر جهان حمایت می‌کنیم.

از سوی دیگر، پل کاگامی، رییس‌جمهور رواندا در جلسه شورای امنیت درباره مبارزه با تروریسم و مقابله با پدیده ستیزه جویان خارجی گفت: تروریسم مشکل جدی جهان امروز است.

پل کاگامی گفت: تروریسم برای چندین دهه به عنوان یک واقعیت در آفریقا مطرح بوده است. ما هم‌اکنون هم شاهد این موضوع هستیم. در بعضی از نقاط قاره آفریقا این وضعیت روز به روز بدتر شده است. موضوع دیگری که وجود دارد این است که ما باید خشونت، افراطی‌گرایی و تروریسم را شکست دهیم. این کار تنها از طریق اقدامات محکم و همکاری با هم ممکن است.

وی افزود: یک سال پیش شاهد حمله به یک مرکز خرید در پایتخت کنیا بودیم که ده‌ها تن در آنجا جان خود را از دست دادند. قطعنامه‌ای که ما آن را به تصویب رساندیم، موضوعی ضروری است. انجام اقداماتی برای قطع حمایت مالی از تروریست‌ها موضوع مهمی است. ما تمام تلاش خود را در این زمینه انجام خواهیم داد. فراتر از این، موضوع اعتماد و وفادار بودن ما به این قطعنامه باز می‌گردد. تنها در این حالت اقدامات ما می تواند در برابر ریشه ها و عوامل این موضوع موثر باشد.

رییس‌جمهور رواندا گفت: تروریسم از مذهب، قومیت و فقر ناشی نمی شود اما ناشی از اعتقادات اشتباه و سیاست‌های نادرست است، بنابراین به روشی گسترده برای مبارزه با تروریسم نیاز داریم.

انتهای پیام

کد N516237

وبگردی