آفتاب
با شرکت نماینده جنبش انصارالله؛

نشست بررسی تحولات یمن برگزار شد

نشست بررسی تحولات یمن برگزار شد

در پی پیروزی درخشان مردم یمن به رهبری جنبش انصارالله شاخه سیاسی حوثی ها، عصر روز چهارشنبه، یک نشست تحلیلی از سوی اتحادیه بین المللی رسانه مجازی در محل خبرگزاری مهر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این نشست که نمایندگان رسانه های داخلی و خارجی نیز شرکت داشتند، آخرین دستاوردهای سیاسی تظاهرات اخیر مردم یمن به رهبری حوثی ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

در این نشست، سعدالله زارعی کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به سیر تحولات یمن،پیروزی حوثی ها را ناشی از پایداری و تجربه گران سنگ آنها و همچنین جنبش انصارالله در حوزه سیاسی و اجتماعی یمن دانست.

وی گفت این پیروزی در سرنوشت آینده یمن بسیار موثر خواهد بود، زیرا حوثی ها توانستند پس از سالها مبارزه به بخشی از مطالبات سیاسی و رفاهی خود دست یابند.

در این نشست، حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل به تجزیه و تحلیل سیر تاریخی شکل گیری جنبش حوثی ها پرداخت و گفت حوثی ها به دلیل گرایش به مذهب تشیع، همواره از سوی حاکمیت یمن و رژیم آل سعود تحت شدیدترین فشارها قرار داشتند. این کارشناس مسائل بین الملل افزود در طول سه دهه گذشته، رژیم آل سعود برای مقابله با حوثی ها چهارصد مدرسه وهابی در مناطق مختلف یمن احداث کرد تا از این رهگذر، مذهب وهابیت را در این کشور قبیله ای ترویج دهد.

وی گفت مرحوم شیخ بدرالدین الحوثی رهبر معنوی حوثی ها با هوشمندی کامل و با درک خطرات گسترش وهابیت در یمن، جنبش الشباب المومن را پایه ریزی کرد.

وی افزود از سال 2004 تا سال 2011، رژیم عبدالله صالح با کمک رژیم آل سعود، شش جنگ گسترده را بر حوثی ها تحمیل کرد که طی آن هزاران نفر از مردم مستضعف حوثی شهید و دهها هزار نفر هم آواره شدند.

هانی زاده اظهار داشت با سرنگونی رژیم عبدالله صالح دیکتاتور سابق یمن انتظار می رفت، دولت عبدربه منصور هادی سهم بیشتری به حوثی ها در ساختار قدرت بدهد، اما متاسفانه وی نیز شیوه رژیم گذشته را ادامه دارد، لذا حوثی ها در طول یک ماه گذشته از رهگذر سازماندهی تظاهرات خیابانی، دولت عبدربه منصور هادی را تحت فشار قرار دادند و سرانجام توانستند تا اندازه ای به مطالبات خود دست یابند.

در همین نشست، عمار علی نماینده جنبش انصارالله که به صورت ویدئو کنفرانس سخن می گفت، به تشریح آخرین دستاوردهای حوثی ها پرداخت.

وی تاکید کرد حوثی ها همچنان برای عملیاتی شدن خواسته های ملت یمن به مبارزات خود ادامه خواهند داد و اجازه نمی دهند که عربستان در مسائل داخلی یمن دخالت کند.

مشروح این نشست، متعاقبا منتشر خواهد شد.

این نشست به صورت مستقیم در فضای مجازی منتشر شد.

کد N516125

وبگردی