آفتاب
یک کارگر در عسلویه به ایلنا خبر داد:

حقوق ۳ هزار کارگر شرکت توسعه صنایع نفت با ۳ ماه تأخیر پرداخت می‌شود

حقوق ۳ هزار کارگر شرکت توسعه صنایع نفت با ۳ ماه تأخیر پرداخت می‌شود

سه شرکت پیمانکاری «محور سازان»، «تناوب» و «احداث» که در فازهای ۱۷ و ۱۸ منطقه عسلویه در زمینه نصب لوله‌های گازی زیر نظر شرکت توسعه صنایع نفت و انرژی (اویک) فعالیت دارند حدود ۳ هزار کارگر دارند که پرداخت حقوق آنان با سه ماه تاخیر انجام می‌شود.

یکی از کارگران پیمانی شاغل در شرکت «محور سازان» از شرکتهای زیر مجموعه «او یک» در منطقه عسلویه از تعویق سه ماه حقوق حدود سه هزار کارگر، به دلیل کمبود منابع مالی خبر داد.

این کارگر فاز ۱۳ شرکت شرکت محورسازان در گفتگو با ایلنا مدعی شد: سه شرکت پیمانکاری «محور سازان»، «تناوب» و «احداث» که در فازهای ۱۷ و ۱۸ منطقه عسلویه در زمینه نصب لوله‌های گازی زیر نظر شرکت توسعه صنایع نفت و انرژی (اویک) فعالیت دارند حدود ۳ هزار کارگر دارند که پرداخت حقوق آنان با سه ماه تاخیر انجام می‌شود.

او با بیان اینکه معوقات حقوقی این تعداد کارگر مربوط به ماه‌های تیر، مرداد و شهریور سال جاری می‌شود، درباره معوقات بیمه‌ای کارگران افزود: بیمه تامین اجتماعی این کارگران نیز به دلایل نامعلومی که کارگران از آن بی‌اطلاعند در ماه‌های تیر و خرداد واریز نشده است.

وی افزود: تاخیر در پرداخت حقوق قانونی کارگران شاغل در پروژه‌های عمرانی زیر مجموعه شرکت «او یک» در حالی است که گفته می‌شود، شرکت ملی نفت ایران به عنوان کارفرمای اصلی هیچ گونه نظارتی بر نحوه فعالیت پیمانکاران زیر مجموعه خود ندارد.

این کارگر بابیان اینکه در نتیجه این تاخیر و تعلل چند ماهه، کارگران از نظر معیشتی و روحی در وضعیت نامطلوبی به سر می‌برند، گفت: با توجه به وضعیت موجود امنیت شغلی، کارگران منطقه عسلویه به دلیل ترس از اخراج و عدم توانایی در برخورد با کارفرمایان بزرگ نفتی، سکوت اختیار کرده‌اند.

این کارگر شرکت محور سازان در پایان یادآور شد: در منطقه عسلویه شرایط طاقت فرسای آب و هوایی و قوانین غیر عادلانه روابط کار و بد حسابی کارفرمایان باعث شده تا نیروهای انسانی تحت فشار مضاعف قرار بگیرند.

تاخیر در پرداخت حقوق کارگران عسلویه روال است
در این رابطه «قبادی» کارفرمای شرکت پیمانکاری احداث در منطقه عسلویه ضمن تایید به تعویق افتادن حقوق کارگران این شرکت، عامل تاخیر حقوق کارگران را پرداخت نشدن صورت وضعیت‌های مالی شرکتهای پیمانکاری از سوی شرکت ملی نفت دانست.

او با بیان اینکه شرکت احداث به همراه چند شرکت پیمانکاری دیگر زیر نظر شرکت «اویک» در فازهای ۱۷ و ۱۸ منطقه عسلویه در زمینه راه اندازی پروژه‌های نفتی با ۳ هزار کارگر به فعالیت مشغولند افزود: تاخیر در پرداخت حقوق کارگران از سوی اکثر پیمانکاران به صورت روال در آمده است.

پیمانکار شرکت احداث گفت: کارگری که به استخدام یک شرکت پیمانکاری در می‌آید در سه ماهه نخست اشتغالش هیچ حقوقی نمی‌گیرد و بعد از آن مرتبا هر ماه حقوق می گیرد و در ‌‌نهایت حین تسویه حساب از شرکت همه مطالبات معوقه به وی پرداخت می‌شود.

این کارفرما دلیل تاخیر در پرداخت حقوق کارگران را طولانی بودن پروسه اداری پرداخت صورت وضعیت‌های مالی شرکتهای پیمانکاری از سوی شرکت مادر ذکر کرد و گفت: در این شرایط هر ماه حقوقی که به کارگران پرداخت می‌شود در واقع حقوق ماه‌های گذشته اوست.

قبادی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص وضعیت قرار دادهای کارگران منطقه عسلویه گفت: به دلیل کوتاه بودن عمر پروژ‌ها، ناچاریم قراردادی که با کارگران می‌بندیم کوتاه مدت باشد.

وی در خاتمه در مورد تضمین امنیت شغلی کارگر با اتمام پروژه‌ها، تصریح کرد: با اتمام پروژ‌ها در صورتی که نتوانیم با دریافت پروژه جدید با آنان همکاری کنیم ناچاریم با کارگران تسویه حساب کنیم.

گفتنی است در این ارتباط تلاش خبرنگار ایلنا برای دریافت پاسخ از دو شرکت پیمانکاری «تناوب» و «محورسازان» بی‌نتیجه ماند.

کد N515621

وبگردی