آفتاب
در دانشکده دفاع ملی؛

لاریجانی: بنیه اقتصادی کشور نیازمند تغییر جدی و دقیق است

لاریجانی: بنیه اقتصادی کشور نیازمند تغییر جدی و دقیق است

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر در شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی بتوانیم نقش تاثیرگذار خود را حفظ کنیم باید بنیه اقتصادی کشور تغییر جدی و دقیقی کند و همانا اقتصاد مقاومتی مصداق این تغییر است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی لاریجانی در مراسم آغاز سال تحصیلی در دانشگاه عالی دفاع ملی، گفت: برای مقابله با دشمنان باید نقاط ضعف‌مان را دقیقا شناسایی و آن را از طریق افزایش بهره‌وری و بودجه کمتر محقق کنیم.

وی با بیان اینکه در شرایط رکودی کشور احتیاج به همت بلندتری داریم، گفت: 85 درصد بودجه کشور در بخش جاری و تقریبا 15 درصد آن در بخش عمرانی هزینه می‌شود و تا وقتی که بودجه عمرانی تزریق نشود موتور اقتصاد هم راه نمی‌افتد، در همه بخش‌ها باید بودجه جاری کاهش یابد و بهره‌وری و تولید افزایش پیدا کند.

رییس مجلس شورای اسلامی با آسیب‌شناسی بخش‌های مختلف اقتصادی، ریشه اصلی چالش اقتصادی کشور را مدیریت‌های اقتصادی دانست و افزود: به این بخش باید بیش از سایر بخش‌ها توجه شود، فکر مدیران اقتصادی کشور چه مدیران در دستگاه‌های دولتی و چه مدیران در دستگاه‌های نظامی از نظر اقتصادی فکر دقیقی نیست، حتی این مساله برخی اوقات با سیاست نیز پیوند می‌خورد و مشکلات زیادی برای کشور به وجود می‌آورد.

لاریجانی ادامه داد: نرخ رشد اقتصادی طی سال‌های 84 تا 91، 6/9 درصد بود ولی این نرخ در سال 91 به منفی 5/8 درصد سقوط کرد، علت آن را تحریم‌های اقتصاد بیان کردند اما باید گفت درآمدهای نفتی در برخی سال‌ها بسیار کمتر از دوران فعلی بوده است اما به دلیل اتکای بیش از حد به درآمدهای نفتی وضعیت کشور اینگونه شده است.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بهره‌وری عوامل تولید نیز وضعیت نامناسبی داریم، در سال 81 رشد بهره‌وری عوامل تولید هشت دهم درصد بوده است که در سال 91 به منفی 9 دهم درصد سقوط کرد، در بخش معادن در حالیکه طبق سیاست‌های اجرای اصل 44 باید واگذار می‌شد ولی دولت نه خود در این حوزه کاری انجام داد و نه اجازه داد بخش خصوصی کاری انجام دهد و اقتصاد مردمی نشد.

وی تصریح کرد: رشد ارزش افزوده در سال 84، 9/3 درصد بود که در سال 91 به 4/9 درصد کاهش یافت، به عبارتی در سال‌هایی که باید برای تامین نیاز غذایی کشور رشد غذایی افزایش می‌یافت اما این رشد کاهش یافت.

رییس مجلس شورای اسلامی، میزان واردات کشور طی سال‌های 86 تا 91 را بالغ بر 580 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: کالاهای واسطه‌ای در سال 90، 5/7 درصد و کالاهای سرمایه‌ای 15/9 درصد وارد شد ولی بقیه آن مربوط به کالاهای وارداتی بود.

لاریجانی با طرح این پرسش که چرا اوضاع اقتصادی کشور تا این حد نابسامان است، گفت: ریشه در مدیریت‌های اقتصادی و تربیت مدیران اقتصادی است که حتی در حوزه نظامی نیز با این مساله روبرو هستیم در حالیکه در سال 92 بودجه دفاعی کشور هفت هزار میلیارد تومان افزایش یافت اما بخش نظامی خواستار مبالغی بیش از بودجه فعلی بود.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ذخایر آب کشور، گفت: در حالیکه با کمبود آب دست به گریبان هستیم هدر رفتن آب در تهران 27 درصد است یا در صنعت برق نیز با چنین وضعیتی روبرو هستیم. باید قبول کنیم نوع اداره اقتصاد باید تغییر یافته و سرمایه‌گذاری مردم استفاده شود. امروز تغییر عمده در بخش اقتصادی یک ضرورت است.

نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به رشد بالای معوقات بانکی، گفت: معوقات بانکی در سال 84، هشت هزار میلیارد تومان بود که این عدد در سال 91 به 64 هزار میلیارد تومان افزایش یافت، البته بخشی از آن به دلیل رفتار دغل‌کاران ایجاد شده است اما بخش زیادی از آن نیز به دلیل مشکلات عدیده در بخش تولید برای تولیدکنندگان و صنعتگران به وجود آمده است.

ادامه دارد...

کد N515417

وبگردی