آفتاب

تحولات لبنان و خاورمیانه از نگاه سید حسن نصرالله

تحولات لبنان و خاورمیانه از نگاه سید حسن نصرالله

تعدادی از افسران و سربازان ارتش لبنان که چندی پیش به اسارت نیروهای تروریستی داعش و جبهه‌النصره درآمدند موضوع روز طرف‌های سیاسی و رسانه‌های گروهی این کشور شده است. برخی از نیروها و شخصیت‌های سیاسی لبنان با دستاویز قرار دادن این موضوع حملات گسترده‌ای علیه حزب‌الله کرده‌اند. در آخرین این مواضع سمیر جعجع...

تعدادی از افسران و سربازان ارتش لبنان که چندی پیش به اسارت نیروهای تروریستی داعش و جبهه‌النصره درآمدند موضوع روز طرف‌های سیاسی و رسانه‌های گروهی این کشور شده است. برخی از نیروها و شخصیت‌های سیاسی لبنان با دستاویز قرار دادن این موضوع حملات گسترده‌ای علیه حزب‌الله کرده‌اند. در آخرین این مواضع سمیر جعجع خواستار عقب نشینی نیروهای حزب‌الله از سوریه شده است تا اسرای ارتش لبنان آزاد شوند. برخی دیگر از طرف‌های سیاسی، حزب‌الله را مسئول متوقف ماندن مذاکرات با تروریست‌های گروگانگیر معرفی کرده‌اند. به اعتقاد اینها وزرای حزب‌الله برای استمرار گفت‌وگوها کارشکنی می‌کنند و اجازه نمی‌دهند گفت‌وگوها برای آزادی نیروهای ارتش لبنان به نتیجه برسد. این در حالی است که سید حسن نصرالله در سخنرانی خود که شب گذشته انجام داد با اشاره به این اننقادها که بعضا افترا و اتهامات ناروا می‌باشد، پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در بیروت، مهمترین دیدگاه‌های سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله درخصوص اسرای ارتش لبنان به این شرح بود:

- حزب الله لبنان اسرای ارتش لبنان را اسرای خودش می‌داند و این پرونده را متعلق به همه لبنانی‌ها و نه فقط ارتش و خانواده‌های آنها می‌داند.

- از آغاز به اسارت گرفته شدن نیروهای ارتش، گفت‌وگو برای آن در هیات وزرای لبنان شروع شده است.

- صداهای مسموم و برخی نیروهای سیاه‌گر تلاش کردند که با ایراد اتهام به حزب‌الله موضوع اصلی را به فراموشی بسپارند و گاهی اوقات آن قدر صدای خود را بالا بردند که سقف درخواست هایشان حتی از نیروهای تروریستی نیز بالاتر رفت. از سوی دیگر برخی عناصر فتنه در لبنان تلاش کردن تا این موضوع را به فتنه طایفی و مذهبی جدیدی در لبنان تبدیل کنند.

- حزب‌الله از آغاز این بحران معتقد بود که مسئولیت پیگیری و حل مشکل بر عهده دولت لبنان است.

- حزب‌الله معتقد است که دولت لبنان باید وارد گفتگوها می‌شده است تا اسراء و شهدای ارتش به خانه‌هایشان بازگردانده شوند این در حالی بود که در جنگ روانی تحریک کننده‌ای برخی مدعی شدند که حزب‌الله با گفتگو با طرف دیگر مخالفت کرده است در حالی که این کذب محض است.به اعتقاد حزب‌الله دولت است که تعیین می‌کند باید گفتگوها مستقیم یا غیر مستقیم یا به هرشکل دیگری باشد.

- حزب‌الله معتقد است هرگونه گفتگویی با طرف دیگر باید از موضع قدرت و به دور از هرگونه جدال‌های رسانه‌ای باشد زیرا ورود از موضع ضعف و توسل به طرف دیگر بی فایده و آثار مخرب به دنبال دارد و گروگانگیر را به اقدامش تشویق می‌کند.

- تعیین سقف مذاکرات نباید براساس مزاج گروگانگیرها و طرف‌های تروریستی باشد. حزب‌الله نه سقفی برای مذاکرات تعیین و نه روندی را در این مسیر متوقف کرده است و معتقد است بالاخره در قالب گفتگوهای قدرتمندانه می توان راهی مناسب برای حل موضوع پیدا کرد.

- برای حل موضوع اسرای ارتش می توان از دوستان کمک گرفت گرچه ممکن است شرایط به گونه ای باشد که لازم باشد از دشمنان هم کمک گرفت.

سید حسن نصرالله با اعلام مواضع حزب الله به عنوان یکی از اعضای حاضر در حکومت فعلی لبنان تاکید کرد که اقدامات تروریستی این گروه‌ها را به پای پناهندگان سوری حاضر در لبنان گذاشتن یک اقدام غیر اخلاقی و ضدانسانی است. از سوی دیگر وی تاکید کرد که هر گونه عملیات مقابله به مثل در این ماجرا مردود است زیرا خواسته گروه‌های تروریستی گروگانگیر را تامین می‌کند که به دنبال ایجاد فتنه‌های طایفه‌ای و مذهبی در لبنان هستند.

دبیرکل حزب‌الله ورود لبنان به هرگونه درگیری‌های منطقه‌ای را رد کرد و تاکید نمود که حزب‌الله بر اساس همین سیاست تا کنون عمل کرده است و به همین دلیل در درگیری‌های عرسال شرکت نکرد و این ارتش لبنان بود که زمام امور را در جنگ عرسال به دست گرفت.

حزب‌الله و ائتلاف بین‌المللی علیه داعش

اما مهمترین بخش مواضع نصرالله به ائتلاف بین‌المللی علیه داعش بازمی‌گشت. وی هرگونه حضور در این ائتلاف به رهبری آمریکا را رد کرد و تاکید نمود که آمریکا صلاحیت‌های اخلاقی برای رهبری چنین ائتلافی را ندارد.

دبیرکل حزب‌الله با توجه به حضور حزب‌الله در کابینه لبنان تاکید کرد که باید موضع حزب در قبال هرگونه همکاری با ائتلاف بین‌المللی روشن شود.

وی عناوین مهم عدم همکاری با ائتلاف بین‌المللی را چنین برشمرد:

- حزب‌الله ضد داعش و همه جریانات تکفیری در منطقه است و برای مبارزه با آنها شهدای زیادی تقدیم کرده است.

- حزب الله به شکل اصولی و براساس مبنایی ثابت با رهبری آمریکا در هرگونه ائتلافی علیه تروریسم مخالف است چه با هدف سقوط نظام ها باشد و چه با هدف حمله علیه داعش.

- حزب الله مخالف هرگونه دخالت آمریکا تحت هر عنوانی در امور مربوط به نظام ها و ملت‌های منطقه است.

- آمریکا مسئول اصلی رشد جریان‌ها و سازمان‌های تروریستی در منطقه خاورمیانه است.

- به اعتقاد حزب الله آمریکا حامی تروریست‌ترین دولت جهان یعنی دولت صهیونیستی است.

- آمریکا صلاحیت اخلاقی برای رهبری مبارزه با تروریسم در منطقه را ندارد.

- همانطور که اوباما اعلام کرده است آمریکا به منظور حفظ منافع و مصالح خویش وارد جنگ با داعش شده است و به همین منظور ائتلاف بین‌المللی علیه داعش را راه انداخته است و تا این احساس خطر ایجاد نشد از هرگونه اقدامی علیه آنها سرباز زد.

- چه کسی می‌تواند بپذیرد که وارد جنگی شود که هدف آن حفاظت از منافع آمریکا در خاورمیانه است.

- نه الان و نه هیچ وقت به مصلحت لبنان نیست که وارد چنین ائتلافی شود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان سپس با اشاره به چگونگی حمایت مالی و لجستیک از داعش و النصره در عراق و سوریه گفت که اگر به راستی آمریکایی‌ها و هم پیمانانش خواستار مبارزه با داعش و گروه‌های تروریستی و تکفیری در منطقه هستند فقط لازم است سه اقدام را انجام دهند:

1- هرگونه کمک مالی و نظامی را به این گروه‌ها متوقف کنند.

2- تقویت ارتش لبنان را تسریع کنند.

3- بحران بزرگ انسانی پناهندگان سوری در لبنان را حل کنند.

سید حسن نصرالله از وقوع تحولات بسیار مهم در ظرف چند هفته آینده در منطقه خبر داد که لبنان از آن جدا نخواهد بود.

انتهای پیام

کد N515112

وبگردی