آفتاب

لیبی انتقال سلاح‌های شیمیایی‌اش را به خارج خواستار شد/ارتش در آستانه تصرف طرابلس

لیبی انتقال سلاح‌های شیمیایی‌اش را به خارج خواستار شد/ارتش در آستانه تصرف طرابلس

یک مسئول نظامی لیبی اعلام کرد که ارتش این کشور بر ورودی‌های طرابلس پایتخت این کشور مستقر شده و آماده است تا گروه‌های مسلح را از این مطنقه بیرون براند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه اسکای نیوز عربی، ادریس محمد مادی، یک مقام نظامی در ارتش لیبی اعلام کرد: ارتش لیبی برای آزادسازی پایتخت از دست گروه‌های مسلح تکفیری آماده باش نظامی اعلام کرده است.

این مقام نظامی ایجاد یک انتفاضه مسلحانه علیه نیروهای فجر لیبی را خواستار شد. پارلمان لیبی این گروه را گروه‌ تروریستی خوانده است.

وی افزود: تنها کاری که این گروه‌ها توانستند انجام دهند ترساندن مردم بوده است.

همچنین منابع اعلام کردند: بعد از اینکه نیروهای شبه نظامی فجر لیبی از منطقه عزیزیه در جنوب طرابلس عقب نشینی کردند، ارتش لیبی به سمت این منطقه پیشروی کرد.

ارتش این کشور همچنین به تمام کسانی که از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند، هشدار داده است.

شورای انقلابیون لیبی در ورشفانه اعلام کرد که منطقه ورشفانه به دلیل شدت درگیری‌ها ویران شده و با فاجعه انسانی روبه‌رو است.

در این راستا دولت نیز از باز شدن گذرگاه‌های امن برای ساکنان منطقه خواستار شد.

از سوی دیگر، در جریان درگیری‌های خشونت بار میان نیروهای خلیفه حفتر، سرلشگر بازنشسته و افراد مسلح در بنغازی، دست کم 9 تن کشته شدند. افراد مسلح سعی داشتند فرودگاه‌ بنغازی را از کنترل نیروهای دولتی هم‌پیمان حفتر خارج کنند.

پیشتر نیروهای فجر لیبی توانستند کنترل بعضی مناطق ورشفانه در غرب لیبی را به دست گیرند.

منابع پیش بینی کردند: نیروهای فجر لیبی در اقدام بعدی خود احتمالا منطقه زنتان را هدف خود قرار دهند.

در همین راستا عبدالله الثنی، نخست وزیر لیبی برای آزادسازی طرابلس از دست شبه نظامیان دستور آماده باش نظامی داده است. این اتفاق‌ها درحالی است که نیروهای ارتش لیبی توانستند تعدادی موشک انداز را که در حال انتقال دادن به سمت زنتان بودند، منهدم کردند.

درگیری‌ها میان انقلابیون منطقه زنتان و نیروهای فجر لیبی به شدت بالا گرفته به طوریکه یکی از فرماندهان انقلابیون در همین خصوص اعلام کرد: مناطق عزیزیه و وادی الحی به سمت شهر الزاویه و الهیرة شاهد درگیری‌های شدیدی است.

وی افزود: این درگیری‌ها با هدف کاهش فشار بر منطقه ورشفانه و نابودی نیروهای فجر لیبی در غرب کشور و با هدف فراهم کردن شرایط برای عملیات نظامی گسترده به منظور بازپس گیری پایتخت صورت گرفت.

از سوی دیگر، لیبی از سازمان منع استفاده از سلاح شیمیایی خواست به دلیل ناامنی‌های این کشور طرح‌هایی را برای خارج کردن ذخیره‌ شیمیایی 850 تنی این کشور ارائه کند.

دیپلمات‌ها و مسئولان اعلام کردند که انتقال مواد سمی به خارج برای نابودی آن همانطور که در سوریه انجام شد بهترین راهکار برای ممانعت از افتادن این سلاح‌ها به دست گروه‌های تروریستی است.

انتهای پیام

کد N515097

وبگردی