آفتاب

صلیب سرخ پایبندی ائتلاف ضد داعش را به قوانین جنگ در سوریه خواستار شد

صلیب سرخ پایبندی ائتلاف ضد داعش را به قوانین جنگ در سوریه خواستار شد

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از آمریکا و هم‌پیمانانش خواست به قوانین بین‌المللی جنگ و کنوانسیون ژنو ملزم باشند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، رابرت ماردینی، یکی از مسئولان عالی رتبه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گفت: آمریکا و هم‌پیمانانش باید در حملات هوایی خود علیه مواضع دولت اسلامی (داعش) در کشورهای سوریه و عراق به قوانین جنگ پایبند باشند.

این آژانس بین‌المللی در ادامه به کنوانسیون‌های ژنو درباره قوانین جنگ اشاره کرد که در آن‌ها حمایت از شهروندان که در محاصره مسلحانه هستند در اولویت قرار گرفته است.

آمریکا و کشورهای عرب هم‌پیمانش برای نخستین بار روز سه شنبه کشور سوریه را بمباران کردند که منجر به کشته شدن ده‌ها نفر از اعضای داعش و دیگر گروه‌های تروریستی وابسته به القاعده شد.

رابرت ماردینی، رئیس بخش خاور نزدیک و خاورمیانه در کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت: موضوع بسیار مهم برای ما این است که هر کشوری که در عملیات نظامی شرکت می‌کند باید به اصول اولیه قوانین بین‌المللی حقوق بشر پایبند باشد.

ماردینی افزود: ما گفت‌وگوهایی را با مسئولان آمریکایی درباره عملیات نظامی در عراق انجام دادیم و طبیعتا امروز سخن گفتن از سوریه بسیار زود است به دلیل اینکه یک عملیات کامل جدید است.

این مسئول سازمان صلیب سرخ افزود: براساس کنوانسیون‌های ژنو تمامی طرف‌ها باید در همه درگیری‌ها از هدف قرار دادن شهروندان عادی دوری کند و عملیات نظامی باید به شکل مناسبی اجرا شود و میان اهداف نظامی و غیرنظامی تفاوت قائل شد.

وی ادامه داد: وضعیت در سوریه و عراق در واقع برای ساکنان غیرنظامی پس از سال‌ها درگیری و تخریب‌های فراوان بسیار دشوار است و این عملیات برای صدها هزار شهروند که مدت‌هاست در حال مهاجرت هستند و خانه‌ها و تمامی دارایی‌شان تخریب شده بسیار تاثیر گذار خواهد بود. برای این آنها دسترسی به مراکز بهداشتی و خدمات اولیه شامل کمک‌های غذایی و آب آشامیدنی بسیار سخت خواهد بود. در واقع وضعیت بسیار ترسناک است.

همچنین فرماندهی نیروهای مرکزی آمریکا اعلام کرد: بحرین، اردن، قطر، عربستان و امارات در عملیات نظامی علیه اهداف گروه تروریستی داعش در سوریه یا مشارکت دارند و از آن‌ها حمایت می‌کنند.

انتهای پیام

کد N514925

وبگردی