آفتاب
واشنگتن‌ پست

یک سال پس از تماس اوباما و روحانی؛ دو طرف هنوز به توافقی نرسیده‌اند

یک سال پس از تماس اوباما و روحانی؛ دو طرف هنوز به توافقی نرسیده‌اند

یک سال پیش اوباما و روحانی با یکدیگر به صورت تلفنی گفت‌و‌گو کردند اما به نظر می‌رسد دو طرف تاکنون در بحث‌های کلیدی با پیشرفت خاصی روبه‌رو نبوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، واشنگتن پست در تحلیلی درباره این که سال گذشته مکالمه تلفنی باراک اوباما با حسن روحانی در آخرین روز اجلاس عمومی سازمان ملل سیاست خارجی دو کشور و روابط دیپلماتیک در جهان را تحت تأثیر خود قرار داد نوشت: روحانی به صورت عمومی عنوان کرده بود که خواستار بهبود روابط با آمریکاست و اوباما نیز اظهار کرده بود که او و همتای ایرانی‌اش خواستار تشکیل دو تیم مذاکره کننده برای رسیدن به توافق درباره هسته‌ای ایران هستند. هم اکنون و پس ازگذشت یک سال دو طرف هنوز به توافق قطعی در این باره دست نیافتند و این در حالی است که ظهور گروه تروریستی داعش در عراق نیز که دشمن مشترک هر دو طرف به حساب می‌آید باعث مطرح شدن این سوال شده است که دو کشور چگونه می‌توانند با نادیده گرفتن پیش از سی و پنج سال قطع روابط علیه یک دشمن مشترک متحد شوند.

امسال نیز برگزاری اجلاس عمومی سازمان ملل برای دو طرف فرصتی فراهم کرده است که میزان تمایل طرف مقابل برای رسیدن به توافق در برخی از مسائل را بسنجند. امسال نیز به نظر نمی‌رسد دو طرف هیچ گونه برنامه‌ای برای ملاقات با یکدیگر داشته باشند. سال گذشته بحث‌های زیادی درباره ملاقات احتمالی دو طرف شنیده می‌شد که از آن به عنوان نماد آغاز روابط دو طرف با یکدیگر یاد می‌شد. مذاکرات برای چند ماه و به دلیل آن چه که آمریکا و دیگر کشورهای غربی آن را سخت‌گیری و نرمش سیاسی نداشتن ایرانی‌ها اعلام کرده بودند با وقفه روبه‌رو شد.

روز گذشته دیداری میان جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی‌اش درباره گفت‌وگو در این زمینه که آمریکا به تلاش خود برای کاهش ظرفیت غنی‌سازی برنامه هسته‌ای ایران در قبال برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران ادامه خواهد داد برگزار شد. هفته گذشته ظریف در جلسه‌ای در شورای روابط خارجی آمریکا را شیفته تحریم‌ها خطاب کرده بود و به نظر می‌رسد امید ایران برای رسیدن به توافق هسته‌ای با آمریکا نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. در همین حال گسترش داعش و گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه که از طرفی ممکن است فرصتی برای همکاری نظامی دو طرف فراهم آورد در عوض باعث به وجود آمدن این نگرانی شده است که چگونه یک طرف هم‌زمان با حضور دیگری با داعش مقابله کند. آمریکا با حضور ایران در نشستی که هفته گذشته درباره تبیین استراتژی‌های مناسب برای مقابله با داعش برگزار شد کاملا مخالفت کرده بود.

دیپلمات‌های ایرانی بارها اظهار کردند که آمریکا و غرب در حال پاک کردن آلودگی هستند که خود به وجود آورده‌اند. برخی از گزارش‌های اخیر مثل خبر رویترز در اواخر هفته قبل حاکی از آن است که ایران تنها در صورتی حاضر به همکاری نظامی به آمریکا خواهد بود که آمریکا مواضع خود را درباره بحث هسته‌ای کم‌تر کند.

دولت آمریکا اخیرا اعلام کرده است که هیچ گونه پیشنهاد از سوی ایران را برای مرتبط ساختن این دو موضوع کاملا جدا قبول نخواهد کرد.

یکی از مقامات کاخ سفید در این باره نیز اعلام کرده است: آمریکا در موضعی نخواهد بود که در قبال همکاری نظامی ایران با آمریکا علیه داعش برسر مساله هسته‌ای معامله کند و از خود نرمش نشان دهد. پیش‌بینی می‌شود حتی اگر اوباما با روحانی ملاقات نکند ظریف و جان کری یک بار دیگر در این هفته با یکدیگر دیدار خواهند کرد و به نظر می‌رسد در این دیدار دو طرف در زمینه مسائلی که باعث پیچیده شدن روابط ایران با آمریکا شده است با یکدیگر به بحث و گفت‌وگو بپردازند. اگرچه به نظر می‌رسد اختلافات باقی مانده در مذاکرات هسته‌ای این گفت‌وگو را نیز تحت تأثیر خود قرار دهد.

یکی از مقامات دولت آمریکا که نیز خواست نامش فاش نشود روز گذشته در باره مسائل مورد بحث در دیدار وزیران امور خارجه آمریکا و ایران گفت: دو طرف در مورد پیشرفت‌هایی که در مذاکرات حاصل شده و هم‌چنین در مورد اختلافاتی که هنوز به توافقی درباره آن دست نیافته‌اند گفت‌وگو کرده‌اند.

جان کری در طول این دیدار تأکید کرده بود: که هفته جاری فرصت مناسبی برای رفع اختلافات باقی مانده است و آمریکا نیز همین هدف را دنبال می‌کند.

انتهای پیام

کد N514432

وبگردی