آفتاب
بخشایش در نطقه میان‌دستور:

جامعه ما دچار توهم و فساد اقتصادی است/ نخبگان ما مشکل دارند

جامعه ما دچار توهم و فساد اقتصادی است/ نخبگان ما مشکل دارند

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی گفت: جامعه ما دچار هیجانات سیاسی و توهمات اقتصادی است، به خصوص در بین مقاماتی که با ثروت و قدرت رابطه ایجابی دارند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در جلسه روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی احمد بخشایش، نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی در نطق میان‌دستور با طرح این سوال که چرا چابلوسی در جامعه ما شیوع پیدا کرده و جامعه ما به سمت آزادی منفی حرکت می کند؟ اظهار داشت: ما آزادی را دو نوع تعریف می‌کنیم، آزادی مثبت و آزادی منفی و هر جا مردم به دنبال تفکر باشند، حرکت آزادی به سمت مثبت است.

وی افزود: در قرآن آزادی منفی حرکت به سمت نفس اماره و حرکت به سمت نفس لوامه آزادی مثبت است، شاخص آن هم عدالت و صداقت است.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه نخبگان ما مشکل دارند، ادامه داد: غرب توانسته است بین گزاره‌های اعتقادی و نتایج حاصل از آن رابطه منطقی برقرار کند، گزاره‌های غربی راجع‌به انسان ساده و سطحی است، زیرا می‌گویند انسان حیوان ابزارساز است، انسان تکنولوژی‌ساز است، اما در عوض توانسته‌اند در فرآیند تعلیم و تربیت شهروندان صنعتی، دموکرات، مدیرانی پاسخگو و با ظرفیت متناسب با گزاره‌های سطحی خود تربیت کنند.

بخشایش گفت: آنها با پرداخت به‌موقع مالیات بر اساس قانون شفاف دورویی، نفاق و رودربایستی را به حداقل برسانند. در این راستا قوه قضائی آنها پاسخگو است و بیشترین نقش را ایفا می‌کند.

وی افزود: ما در جمهوری اسلامی ایران اعتقاد داریم که انسان مبدأ و معاد دارد، پس چرا نمی‌توانیم میوه کامل آن را بچشیم؟ و چرا نمی‌توانیم ابوعلی سیناها را در ایران رشد دهیم؛ چه تفاوتی بین ما و غرب وجود دارد؟

نماینده مردم اردستان ادامه داد: قرآن در سبک زندگی ما را به علم محوری دعوت می‌کند یعنی در قضاوت‌ها از توهمات دوری جسته و به حجیت قطعی بسنده کنیم، اما اینگونه نیستیم زیرا جامعه ما دچار هیجانات سیاسی و توهمات اقتصادی است، به خصوص در بین مقاماتی که با ثروت و قدرت رابطه ایجابی دارند.

این نماینده مجلس گفت: عدم برخورد قاطع با پدیده فساد و رانت‌خواری، وجود رشوه برای کار چاق‌کنی و توهم شیوع آن چیزی است که جامعه از آن رنج می‌برد، آیا این وضعیتی که شیوع دارد ناشی از قوانین دوپهلو، تکراری و مرتبط با قوه مقننه است؟!

بخشایش اضافه کرد: آیا وضعیت نظارتی مجلس ضعیف است؟ آیا مصلحت‌ اندیشی‌های فردی و گروهی جای مصالح ملی را می‌گیرد، در این رابطه بی‌تاثیر نیست؟ و آیا ضعف پاسخگویی قوه قضائیه که باید قاطعانه، شجاعانه و علم‌محور باشد، بالا نیست؟! آیا این وضعیت ناشی از استفاده از مدیران ضعیف که در قوه مجریه که خود را ژنرال می دانند، نیست؟

وی خطاب به سخنان مقام معظم رهبری در تاریخ 92/3/7 خاطر نشان کرد: به گفته رهبری نخبگان سه قوه به مثابه قله جامعه هستند، آنچه از قله می جوشد و می ترواد بر دامنه و اطراف آن سرازیر می‌شود، رفتار مردم و سوق دادن آنها به عدم دورویی، نفاق، عدم چابلوسی و عدم رودربایستی را ناشی از رفتار بزرگان می داند، اما پس چرا ما از چاپلوسی، دورویی و گاهی نفاق در جامعه خود رنج می بریم.

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی گفت: ملاک خوب و بد بودن برای ما عدل است، در ادبیات سیاسی نگاه امام علی(ع) به رئالیسم قدرت در بستر اخلاق تعبیر می‌گردد.

این نماینده مجلس افزود: جمهوری اسلامی ایران مردم‌سالاری را به عنوان پرچم و ترجمان خود الگو قرار داده است، این مردم حق دارند قوه قضائیه قوی داشته باشند، حق دارند قوه قضائیه آنها در بررسی سریع و در پاسخگویی شفاف بوده و علم‌محور باشد، فشل نبوده و رشوه در آن نباشد، در این صورت است که رؤسای این قوه، قبلی ها را به تعبیر خرابه و ویرانه به نفرات بعد متهم نمی‌کنند.

کد N513431

وبگردی