آفتاب
تروریسم تکفیری (داعش) و تهدیدات علیه صلح

گری لوییس: برای مبارزه با افراط‌گرایی باید حامیان میانه‌روی را متحد کنیم

گری لوییس: برای مبارزه با افراط‌گرایی باید حامیان میانه‌روی را متحد کنیم

هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل در تهران گفت: ابتکار رییس‌جمهور ایران در امر مبارزه با افراط‌گرایی مورد حمایت مجمع عمومی سازمان ملل قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گری لوییس، عصر دوشنبه در نشست "تروریسم تکفیری (داعش) و تهدیدات علیه صلح" که به مناسبت روز جهانی صلح از سوی انجمن ایرانی روابط بین‌الملل در دفتر سازمان ملل در تهران برگزار شد با قرائت پیام بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل درخصوص روز جهانی صلح به پیشنهاد حسن روحانی در مبارزه با افراط گرایی اشاره کرد و گفت‌: این ابتکار توسط مجمع عمومی سازمان ملل مورد حمایت قرار گرفته است که امیدواریم توجه بیش‌تری در سطح بین‌المللی به آن شده و آن را اجرا کنند.

وی افزود: ما باید ندای میانه‌روی را متحد کنیم تا با افراط گرایی مبارزه کنیم.

لوییس ادامه داد: ابنای بشر حق داشتن صلح را دارند و هر حقی تعهدی نیز با خود دارد اگر ما حق داشتن صلح را داریم باید حقی هم برای فرهنگ صلح داشته باشیم.

او ادامه داد: وقتی به این تعهدات نگاه کردم فهرستی از آن را برای خود تهیه کردم که از بین بردن بی‌عدالتی، از بین بردن نابرابری‌ها، مواظبت از منابع طبیعی و پاسخگو بودن بخش خصوصی از آن جمله است و اگر ما بتوانیم بی‌عدالتی‌ها و نابرابری‌ها را از بین ببریم مردم مجبور نیستند دست به اسلحه ببرند و جنگ به راه بیاندازند.

او در ادامه سخنانش به بازدید چند روز پیش خود از موزه صلح در پارک شهر تهران اشاره کرد و افزود: اقداماتی که درباره آموزش صلح در این موزه انجام شده اقدامات خوبی بوده از جمله آن که گفته‌های قربانیان سلاح شیمیایی در این موزه ضبط و به عنوان تاریخ نگه داشته شده و البته یکی از نمایندگان این موزه در هلند به سر می‌برد و در حال ارائه فعالیت‌های این موزه به جامعه بین‌المللی است. از دیگر کارهای این موزه نیز آن است که دانش آموزان مردم را به این موزه راهنمایی می‌کنند و خود نیز با رزمندگان در جنگ و زندگینامه آن‌ها آشنا می‌شنود. این آموزش صلح است که در تهران در حال رخ دادن است.

لوییس در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که سازمان ملل برای آموزش صلح چه کاری می‌تواند انجام دهد؟ گفت: سازمان ملل در ایران فعالیت‌هایی دارد که در این فعالیت‌ها با ایران به توافق رسیده است از جمله ترویج توسعه و ترویج همکاری انسان دوستانه. باید بگویم که ما اولویتی برای آموزش صلح در ایران نداریم چیزی که خودم به آن علاقه دارم.

در ادامه لوح تقدیری از سوی انجمن ایرانی روابط بین‌الملل به گری لوییس به پاس خدمات چند ساله وی به او تقدیم شد.

انتهای پیام

کد N512686

وبگردی