آفتاب

سالموند: بدون همه‌پرسی نیز اسکاتلند می‌تواند استقلال پیدا کند

سالموند: بدون همه‌پرسی نیز اسکاتلند می‌تواند استقلال پیدا کند

رهبر استقلال طلبان اسکاتلند عنوان کرد: اسکاتلند می‌تواند در آینده بدون برگزاری یک همه پرسی خود را یک کشور مستقل اعلام کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه ایندیپندنت، آلکس سالموند، وزیر اول اسکاتلند که اخیرا اعلام کرد به سبب شکست در کسب استقلال اسکاتلند از بریتانیا از این عنوان کنار می‌رود، اظهار داشت:‌ یک همه پرسی بهترین راه برای تبدیل شدن به یک کشور است اما راه‌های دیگری نیز برای این مساله وجود دارد.

وی خاطرنشان ساخت: اگر پارلمان اسکاتلند اختیارات بیشتری پیدا کند و شما به وضعیتی برسید که اسما مستقل باشید پس از آن می‌توانید خود را مستقل اعلام کنید.

سالموند در مصاحبه‌ای تلویزیونی تاکید کرد:‌ بسیاری از کشورها چنین راهی را طی کردند.

این در حالی است که وی پیش‌تر عنوان کرده بود که نتیجه همه پرسی استقلال را می‌پذیرد و چنین اتفاقی هر 100 سال یک بار می‌افتد.

با اینحال وی در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه انجام داد، عنوان کرد: همیشه چیزهایی وجود دارد که می‌تواند شرایط را تغییر دهد.

وی خاطرنشان ساخت: اگر بریتانیا رای به ترک اتحادیه اروپا می‌داد و یا اگر احزاب اصلی بریتانیا به وعده خود برای اعطای قدرت بیشتر به ادینبورگ عمل نمی‌کردند، در آن صورت برگزاری رای گیری مجدد توجیه می‌شد.

سالموند هم‌چنین عنوان کرد: به لحاظ جمعیتی در سال‌های آینده حمایت از استقلال اسکاتلند افزایش خواهد یافت.

وی عنوان ساخت: منظور من این است هنگامی که شما وضعیتی پیدا کنید که در آن اکثریت یک کشور تا سن 55 سالگی به نفع استقلال رای بدهند در آن صورت این مساله برای کاخ وست مینیستر محرز خواهد بود. من فکر می‌کنم که مقصد ما کاملا مشخص است و ما اکنون در حال بحث بر سر چارچوب زمانی و شیوه کار هستیم.

وی افزود: من فکر می‌کنم اسکاتلندی‌های نسل من و بعد از آن باید در آیینه به خود نگاه کرده و از خود سوال کنند که آیا ما با اکثریت خود و در نتیجه تصمیم آن عملا جلوی پیشرفت نسل آینده را گرفته‌ایم یا خیر؟ و این کاری است که هیچ نسلی نباید انجام دهد.

انتهای پیام

کد N512608

وبگردی