آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

گری لوییس: دخالتی در تهیه گزارش حقوق بشری بان کی مون نداشتیم

گری لوییس: دخالتی در تهیه گزارش حقوق بشری بان کی مون نداشتیم

سفیر سازمان ملل در تهران با تاکید بر این که دفتر سازمان ملل در تهران دخالتی در تهیه گزارش در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران نداشته است گفت: این گزارش براساس اطلاعات ارسالی به کمیساریای عالی حقوق بشر در ژنو تهیه می‌شود.

سفیر سازمان ملل در تهران با تاکید بر این که دفتر سازمان ملل در تهران دخالتی در تهیه گزارش در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران نداشته است گفت: این گزارش براساس اطلاعات ارسالی به کمیساریای عالی حقوق بشر در ژنو تهیه می‌شود.

گری لوییس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به گزارش اخیر بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران اظهار کرد: گزارشی که از طرف بان کی مون در مورد وضعیت رعایت حقوق بشر در ایران ارائه شد شامل بحث‌هایی در حوزه توسعه اجتماعی و اقتصادی نیز بود.

وی افزود: قسمت‌هایی از این گزارش نشان می‌داد که بخشی از وضعیت حقوق بشر در ایران به دلیل تاثیر تحریم‌ها در حوزه بهداشت است.

هماهنگ کننده مقیم و سفیر سازمان ملل متحد در تهران با تاکید بر این که دفتر من در تهران دخالتی در تهیه این گزارش نداشته است، گفت: این گزارش براساس اطلاعاتی که به کمیساریای عالی حقوق بشر در ژنو فرستاده می‌شود تهیه می‌شود.

لوییس در پایان با اشاره به نقش دولت جمهوری اسلامی ایران در پیگیری موضوع جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری تصریح کرد: در مورد بحث جنبش جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری ایران فقط می‌تواند مقدار محدودی کار انجام دهد. سایر کشورها نیز باید در مورد این موضوع اقدام کنند. ما هم‌چنان منتظر هستیم تا مشاهده کنیم که سایر کشورها چه اقدامی در این راستا انجام می‌دهند.

چندی پیش دبیرکل سازمان ملل گزارش سالانه خود در مورد رعایت حقوق بشر در ایران را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل در گزارش سالانه خود به مجمع عمومی، وعده‌های انتخاباتی رییس‌جمهور ایران در مورد آزادی بیان و امنیت اصحاب رسانه را یادآور شد و با اشاره به شرایط خبرنگاران و دیگر اصحاب رسانه مدعی شد که هنوز این وعده عملی نشده است.

در گزارش دبیرکل سازمان ملل هم‌چنین ادعا شده است که تبعیض علیه اقلیت‌های مذهبی و نژادی در ایران هم در قانون و هم در عمل به چشم می‌خورد.

وعده‌های روحانی در مورد شبکه اینترنت نیز از جمله مواردی است که چگونگی اجرای آن در گزارش بان کی مون مورد نقد قرار گرفته است.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه در مورد شمار اعدام‌ها در طول یک سال گذشته در ایران ابراز نگرانی کرده است.

اما محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره گزارش سالانه بان‌کی‌مون در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، اظهار کرد: ما اشکالات این گزارش را در بیش از 50 صفحه به صورت مفصل و به شکل حقوقی، فنی و حرفه‌ای برای دبیرکل سازمان ملل فرستاده‌ایم.

وی با بیان این که سفیر ما در سازمان ملل اشکالات این گزارش را به دستیار دبیر کل ارایه داده است، ادامه داد: متاسفانه این گزارش ها بر اساس تحقیق و واقعیت نیست.

لاریجانی با اشاره به این که گزارش بان کی مون دارای اشکالات بسیار روشنی است، گفت: وی مدعی شده که چرا توهین به اسلام و مقدسات شیعه مبنای برخورد قضایی در کشور ماست. جدا از مساله دیانت مردم، قانون ما این موضوع را اجبار کرده است و مسئولان کشور باید بر اساس قانون با این تخلف برخورد کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه افزود: در بخشی دیگر از این گزارش، بان کی مون ادعا کرده که اعدام‌ها در ایران به شکل مخفیانه اجرا می‌شود که این مطلب صدرصد دروغ است و اگر قرار باشد حکم اعدامی در ایران صادر یا اجرا شود، قبل و بعد از اجرای حکم، موضوع در رسانه‌ها منتشر می‌شود.

لاریجانی ادامه داد: بان کی مون در گزارش خود، افرادی را به اسم مدافعان حقوق بشر نام برده است که این افراد با منافقین یا گروه های تروریستی همکاری داشته اند؛ بنابراین وجود این اشکالات واضح در این گزارش، حیثیت دبیرکل را زیر سوال برده است.

وی با یادآوری اینکه گزارش بان کی مون بسیار نابجا و نادرست منتشر شده است، اظهار کرد: دستگاه قضایی با کمک نهادهای مربوطه گزارش کاملی در پاسخ به این گزارش ارایه داده است و بیانیه ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در این زمینه صادر شد.

لاریجانی تاکید کرد: ما برخورد حرفه‌یی و کاملا کارشناسانه‌یی را با این تخلف خواهیم کرد.

انتهای پیام

کد N512123

وبگردی