آفتاب
در بیست و هفتمین اجلاس حقوق بشر سازمان ملل

مدیر انجمن دفاع از قربانیان تروریسم: تروریسم تهدیدی علیه نظم و امنیت بین‌الملل است

مدیر انجمن دفاع از قربانیان تروریسم: تروریسم تهدیدی علیه نظم و امنیت بین‌الملل است

مدیر انجمن دفاع از قربانیان تروریسم در نشست تخصصی بیست و هفتمین اجلاس حقوق بشر سازمان ملل، تروریسم را تهدیدی علیه نظم و امنیت بین‌الملل و نقض جدی حقوق بشر دانست.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حمید سجادی با بیان این که گروه‌های تروریستی فعالیت‌های خویش را فراتر از مرزهای کشورها سازماندهی می‌کنند، مقابله با این تهدید فرامرزی را نیازمند اجماع بین‌المللی عنوان کرد.

او اظهار کرد: موانع بسیاری وجود دارد که این اجماع را به چالش کشده است که از جمله موارد می‌توان به نگاه یک وجهی دولت‌ها به تروریسم به عنوان پدیده‌ای مخل امنیت، نگرش دوگانه برخی از دول به تروریسم و تقسیم تروریسم به تروریسم خوب و بد، که بر مبنای آن جواز همکاری با تروریست‌های خوب را صادر می کنند، اشاره کرد. نمود بارز تمامی این موانع را می‌توان در تعاریف متعددی که درباره تروریسم وجود دارد نیز مشاهده کرد.

سجادی در ادامه با اشاره به این که تروریسم هر تعریفی که داشته باشد و برای وقوع اقدامات تروریستی هر عاملی که بر شمرده شود در این سوی داستان نقض جدی حقوق بشر و حقوق قربانیان تروریسم وجود دارد، عنوان کرد: وجود این قربانیان که طیف وسیعی از افراد و گروه‌ها را شامل می‌شود می‌تواند مبنایی برای اقدام مشترک و عاملی برای اجماع باشد.

مدیر انجمن دفاع از قربانیان تروریسم در ادامه افزود: بعد از هر اقدام تروریستی افراد متحمل آسیب‌های بسیاری می‌شوند که ضروری است برای حفاظت از حقوق این قربانیان و آسیب دیدگان گام‌های اساسی برداشت. زخم‌های عمیقی در پس سوء قصدهای تروریستی و بمبگذاری‌ها در اماکن عمومی بر تن افراد و جامعه نشسته است. زخم‌های عمیق اما التیام نیافته‌ای که باعث افسردگی، اضطراب و خشم و در نهایت تضییع شدید حقوق بشر شده‌اند. امکان گذر از مسائل هست اما این امر الزاماتی نیز دارد. در واقع هدف در گام اول باید ارتقای حقوق قربانیان و آسیب دیدگان اقدامات تروریستی باشد و سپس برقراری عدالت نه تکرار مکرر خشونت. در مرحله اول دیده شدن قربانی و رعایت حق شنیده شدن قربانیان تروریسم و محکوم کردن خشونت ضرورت دارد. در گام دوم جهان عاری از خشونت شکل داده می‌شود، در این خصوص باید نقش فعالی به خانواده‌های قربانی ترور برای تحقق این مهم اعطا شود.

به گفته سجادی، چندین هزار شهروند ایرانی به خاطر عقاید سیاسی یا مذهبی‌شان مورد حملات تروریستی قرار گرفته‌اند. خشونت اعمال‌ شده بر یک نفر بر حلقه‌ی گسترده‌ای از جامعه تأثیر گذاشته و با تولید نوعی رعب و وحشت، پایه‌های نظام اجتماعی یعنی آرامش و نظم و امنیت را بی‌رحمانه هدف گرفته است. این آسیب‌های روانی عمیق و گسترده تا به امروز بر زندگی قربانیان سایه افکنده است.

او افزود: برای درک بهتر این که چرا قربانیان ترور ایران از آسیب‌های روحی و جسمی رنج می‌برند، پیش از هر چیز باید صدای آن‌ها را شنید. در مواجهه با تروریسم نیاز به التیام و مسوولیت‌پذیری است؛ التیام زخم‌های جسمی و روانی بازماندگان و مسوولیت افراد و نهادهای حقوق بشری برای هم‌صدایی با قربانیان ترور.

مدیر انجمن دفاع از قربانیان تروریسم خواستار حضور رسانه‌ها برای رساندن صدای مظلومیت بازماندگان و خانواده‌های قربانیان ترور به گوش میلیون‌ها نفر در سراسر جهان شد و از قضات و وکلای برجسته از سراسر دنیا خواست در گام اول شنونده‌ی روایت دردناک بازماندگان و خانواده‌های قربانی ترور باشند.

وی در پایان عنوان کرد: بگذارید تا بازماندگان و خانواده‌های قربانی ترور که شهامت بیان این فجایع توصیف‌ناپذیر را دارند حضور شما را در کنار خویش احساس کنند. گاهی پیامی در پشتیبانی از این اقدام نیز ما را در دستیابی به دنیای عاری از خشونت کفایت می‌کند. دغدغه ما چیزی فراتر از محاکمه اشخاص یا گروه‌ها است. ما درصدد محکوم کردن خشونت در دادگاه افکار عمومی و آشکار کردن حقیقتی تاریخی از طریق فرایندی معتبر و دقیق هستیم. هدف ما جست‌وجوی لحظه‌ای برای تجربه مشترک انسانیت است؛ نگرشی که آینده را بر مبنای آن بنا کنیم، آینده ای توامان با درکی متعالی از کرامت انسانی.

انجمن دفاع از قربانیان تروریسم در قالب هیاتی متشکل از 5 تن از خانواده های شهدای ترور از جمله منصوره کرمی همسر مسعود علیمحمدی از شهدای هسته‌ای در اجلاس بیست و هفتم شورای حقوق بشر سازمان ملل شرکت کرده است.

انتهای پیام

کد N512069

وبگردی