آفتاب
احمدی مطرح کرد،

دست کشیدن آمریکا از زیاده‌خواهی شرط نتیجه‌بخش بودن مذاکرات هسته‌ای نیویورک

دست کشیدن آمریکا از زیاده‌خواهی شرط نتیجه‌بخش بودن مذاکرات هسته‌ای نیویورک

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مذاکرات هسته‌ای نیویورک در حاشیه اجلاس سازمان ملل را فرصتی برای تبیین نظرات جمهوری اسلامی دانست و گفت که این دور از مذاکرات زمانی نتیجه‌بخش خواهد بود که آمریکایی‌ها دست از زیاده‌طلبی خود بر دارند.

حجت‌الاسلام و المسلمین وحید احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: اگر هدف غربی‌ها بر اساس آنچه گفته‌اند رفع ابهامات باشد و اینکه جمهوری اسلامی به سمت سلاح نظامی نرود جمهوری اسلامی اعلام آمادگی کرده که نسبت به این موارد تضمین دهد تا این شبهه که به اعتقاد ما یک شبهه واقعی نیست، رفع شود.

وی افزود: جمهوری اسلامی می‌خواهد از حقوق حقه خود در چارچوب مقررات شناخته شده ان‌پی‌تی استفاده کند بنابراین اگر مذاکره در این چارچوب باشد رسیدن به تفاهم و نتیجه کار سختی نیست اما آنچه تاکنون در مذاکرات وجود داشته مسائلی خارج از این چارچوب بوده که مذاکرات را تحت تاثیر خود قرار داده و اجازه نداده مذاکرات مسیر خود را طی کند.

نماینده مردم کنگاور در مجلس زیاده‌خواهی و اظهارنظرهای مغرضانه برخی اعضای 1+5 از جمله آمریکا را از موانع دستیابی به توافق در موضوع هسته‌ای دانست و یادآور شد: اینکه غربی‌ها مخصوصا آمریکا از ما بخواهند از دستاوردهای هسته‌ای‌مان کوتاه بیاییم قطعا پذیرفته شده نیست چرا که جمهوری اسلامی تحت هیچ شرایطی حاضر نیست از دستاوردهای هسته‌ای کوتاه بیاید و زیر بار محدودیت‌های فراقانونی برود بلکه ما می‌خواهیم در چارچوب مقررات آژانس و زیر نظر آژانس فعالیت‌های هسته‌ای خود را ادامه دهیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: آنچه اکنون می‌تواند در مذاکرات هسته‌ای اثرگذار باشد اراده‌ای برای حل مسائل و رسیدن به نتیجه است و رسیدن به نتیجه هم در صورت صداقت طرف مذاکره کار سختی نیست زیرا همه فعالیت‌های هسته‌ای ایران در چارچوب مقررات است و تاکنون انحرافی در این زمینه وجود نداشته و اساسا دکترین نظامی ایران به این سمت نیست همان‌طور که فتوای رهبری یک مبنای اعتقادی و عملی برای ما به حساب می‌آید.

احمدی خاطرنشان کرد: این دور از مذاکرات هسته‌ای در نیویورک در حاشیه اجلاس سازمان ملل می‌تواند فرصتی برای تبیین نظرات جمهوری اسلامی باشد اما زمانی نتیجه‌بخش خواهد بود که طرف جمهوری اسلامی یعنی 1+5 و خصوصا آمریکایی‌ها دست از زیاده‌طلبی و تسلط‌ طلبی بردارند و اجازه دهند مذاکرات مسیر قانونی و چارچوب اصلی خود را طی کند.

نماینده مردم کنگاور در مجلس با اشاره به سیر مذاکرات هسته‌ای در یک سال گذشته، اظهار کرد: دولت یازدهم در یک سال اخیر آنچه که توانسته به میدان آورده و حاضر شده حتی بیش از آنچه باید، متعهد شود و به تعهداتش عمل کند بنابراین دولت با حسن نیت و صادقانه آنچه توانسته انجام داده و اگر مذاکرات به نتیجه نرسد این معلول اقدامات آمریکایی‌ها و کارشکنی‌هایی است که آنها در مسیر کار داشته‌اند و قطعا دنیا این را می‌داند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان گفت: دولت یازدهم در یک سال گذشته توانست فرصتی را در مذاکرات هسته‌ای ایجاد کند اما اگر نتیجه‌ای از این مذاکرات حاصل نشود مسئول آن آمریکایی‌ها خواهند بود نه ایران.

انتهای پیام

کد N512033

وبگردی