آفتاب

سفیر روسیه: شورای امنیت باید درباره منطقه پرواز ممنوع در سوریه تصمیم بگیرد

سفیر روسیه: شورای امنیت باید درباره منطقه پرواز ممنوع در سوریه تصمیم بگیرد

سفیر روسیه در ترکیه گفت که ایجاد منطقه حائل در داخل سوریه و یا ایجاد منطقه پرواز ممنوع نیازمند قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آندری کارلف، سفیر روسیه در ترکیه در مصاحبه با روزنامه حریت گفت: ایجاد منطقه حائل و یا منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه نیازمند قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است و ائتلاف غربی تحت حمایت آمریکا نباید اشتباهی را که در لیبی مرتکب شد، بار دیگر در مواجه با افراطگرایان در عراق و سوریه مرتکب شود.

وی افزود: چنانچه این اقدامات خیرخواهانه به تایید شورای امنیت نرسد، ممکن است که شرارت بیشتری ایجاد کند.

اظهارات این سیاستمدار روس در حالی مطرح می‌شود که دولت ترکیه متحدانش و جامعه بین‌الملل را برای اعلام منطقه حائل در سوریه تحت فشار گذاشته است.

وی گفت: ما به تمام کشورها هشدار می‌دهیم که حمایت از سازمان‌های تروریستی برای تضعیف دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه اشتباه است. ما هم اکنون با تهدیدی مواجه هستیم که پیشتر درباره آن هشدار داده بودیم. ما به شرکای آمریکایی خود می‌گوییم که از این نوع گروه‌ها حمایت نکنند. ما همزمان به دولت بشار اسد، هم پیام ارسال می‌کنیم، ما از مشکلات سوریه آگاهیم و می‌دانیم که تنها می‌توان آن‌ها را از طریق یک مکانیسم بین‌المللی همانند روند ژنو حل کرد و سازمان ملل بهترین راه برای حل چنین درگیری‌هایی است.

سفیر روسیه در آنکارا افزود: اما پرونده سوریه اولین مساله‌ای نیست که شرکای غربی ما به توصیه‌های ما گوش نمی‌دهند. همین قضیه در مورد لیبی هم تکرار شد که مشکلات زیادی برای ما به بار آورد. مناطق مختلف لیبی به دست گروه‌های مختلف هدایت می‌شود.

تسلیحاتی که در این کشور استفاده می‌شد هم اکنون به دست سازمان‌های تروریستی سوریه رسیده است. شرکای غربی ما درس‌های لازم را از لیبی نگرفتند. شاید خوب باشد که وانمود کنیم که سلطه جهانی می‌تواند مرزها و یا دولت‌ها را تغییر دهد، اما اینجا با تبعات چنین احساسی رو به رو هستیم.

وی اظهار کرد: قطعا تسلیحات برای شورشیان از لیبی از طریق راه‌های قانونی وارد سوریه می‌شود. اما هم اکنون چه کسی از این تسلیحات استفاده می‌کند؟ عمدتا داعش و جبهه النصره. از این سلاح‌ها در مالی نیز دیده شده است، این سلاح‌ها قرار بود که برای مردم لیبی آزادی به ارمغان بیاورد اما حال غرب را هدف گرفته است.

انتهای پیام

کد N511887

وبگردی