آفتاب

نخست وزیر پیشین استرالیا حضور کشورش در جنگ 2003 علیه عراق را اشتباه خواند

نخست وزیر پیشین استرالیا حضور کشورش در جنگ 2003 علیه عراق را اشتباه خواند

جان هاوارد نخست وزیر اسبق استرالیا تصمیم کشورش را برای پیوستن به ائتلاف جنگ علیه عراق به رهبری آمریکا و انگلیس در سال 2003 را اشتباه خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، جان هاوارد روز گذشته در گفتگو با "سون نتوورک" اعلام کرد شرمنده ام که اطلاعات آمریکا درباره تسلیحات کشتار جمعی که بر اساس آن نظامیان استرالیایی در سال 2003 به عراق اعزام شدند، بی اساس است.

وی همچنین گزارشها را در این باره که رژیم صدام حسین دلیل اصلی ظهور داعش در عراق و کشور همسایه اش یعنی سوریه بوده و بذر گروه تروریستی داعش در سال 2003 در عراق کاشته شد، رد کرد.

هاوارد از حزب لیبرال استرالیا در سالهای 1996 تا 2007 به عنوان نخست وزیر استرالیا فعالیت کرده است و در آن زمان تصمیم به اعزام نظامیان کشورش به عراق به دلیل آنکه آمریکا و انگلیس ادعا کردند عراق دارای سلاح های کشتار جمعی است، گرفت.

وی با اشاره به نادرست بودن تصمیم حمله به عراق تاکید کرد اشتباه است بگوییم که جنگ عراق به تنهایی باعث ظهور داعش در این کشور شده است و بیشتر اعضای این گروه تروریستی به دلیل ناآرامی های سوریه ایجاد شده اند.

هاوارد تاکید کرد ارزیابی اطلاعات ملی آمریکا در نوامبر سال 2002 در این باره که صدام حسین سلاح های کشتار جمعی دارد و تهدیدی برای غرب به شمار می رود باعث شد تا کمیته امنیت ملی استرالیا موافقت خود را با شرکت در جنگ عراق اعلام کند.

نخست وزیر اسبق استرالیا همچنین گزارشها در این باره که پیوستن استرالیا به ائتلاف سال 2003 برای حمله به عراق یک فریب آگاهانه بود، را رد کرد.

هاوارد درحالی حضور استرالیا در ائتلاف جنگ علیه عراق را اشتباه خوانده است که دولت آمریکا خواستار پیوستن همپیمانان خود به ائتلاف آمریکایی ضد داعش شده و در همین رابطه توبی ابوت نخست وزیر استرالیا نیز چراغ سبزی را برای پیوستن به این ائتلاف نشان داده است.

این اظهارات درحالیست که اندرو ویلکی از تحلیلگران امنیتی پیشین استرالیا روز گذشته در گفتگو با خبرنگاران ضمن انتقاد از هاوارد تاکید کرد هیچ شکی وجود ندارد که جنگ عراق باعث ظهور داعش در عراق شده است.

کد N511619

وبگردی