آفتاب
مهر گزارش می دهد/

استان سمنان فقط دو سینمای فعال دارد/ فیلم خوب و سالن مجهز دو رکن جذب دوباره مخاطب به سینماها

استان سمنان فقط دو سینمای فعال دارد/ فیلم خوب و سالن مجهز دو رکن جذب دوباره مخاطب به سینماها

سمنان - خبرگزاری مهر: ایرادات ساختاری حوزه سینمایی کشور و مشکلات آن از قبیل کمبود سینما و نبود سالن های مجهز باعث عدم توجه مخاطب به این بخش شده است که استان سمنان نیز در این بین مستثنا نبوده و از هشت شهرستان این استان فقط دو شهرستان سمنان و گرمسار دارای سینمای فعال آن هم بدون تماشاچی است.

به گزارش خبرنگار مهر، برای جذب مخاطبان به سالن های سینمایی باید به سه رکن اساسی سینما، شامل "فیلم، سالن و تماشاچی" توجه شود اما از این سه رکن سالن و فیلم دو حلقه پیوسته به هم هستند که به توجه خاصی نیاز دارند و در این بین مهیا کردن شرایط برای رفتن به سینما بسیار مهم محسوب می شود. از آنجا که سینما رفتن جز کارهای فوق برنامه مردم است اگر شرایط برای رفتن مردم به سینماها مهیا نباشد پارک ها و مکان های تفریحی دیگر جای آن را می گیرد.

باید به این مهم توجه داشت که بسیاری از مشکلات حوزه سینما ایرادات ساختاری دارد در نتیجه برای حل و فصل این مشکلات نیازمند همت همه دستگاه ها و نهادهای فرهنگی فارق از هر گونه جناح بندی هستیم و باید به این مهم توجه داشت که دولت نمی تواند همه مشکلات را به تنهایی حل کند. اگرچه دولت یازدهم فعالیت های خوبی را در این زمینه برنامه ریزی کرده است اما این امر کافی نخواهد بود.

در این بین ورود بخش خصوصی با نگاه تجاری به سینما یک بحث را دنبال می کند و از آن سو نیز نظام یا دولت با رویکرد فرهنگی به فیلم سازی کمک می کند که در این بین هنرمندان باید با واقع بینی مسائل سینمایی را دنبال کنند تا هم بتوانند طبق ذائقه جامعه هدف و همچنین بعد اقتصادی آن و دغدغه های نظام سیاسی و فرهنگی کشور به تولید و عرضه توجه داشته باشند تا گیشه های سینما با استقبال خوبی مواجه شود.

بررسی چرایی عدم توجه جامعه به عنوان مشتری به گیشه های سینما و خالی بودن صندلی های سالن های سینمایی از تماشاچی شاید مهمترین بحث باشد تا صاحبنظران به آن ورود پیدا کنند و با آسیب شناسی به ارائه راهکارهای عملی برای بهبود این مهم ارائه دهند.

استان سمنان با هشت شهرستان نیز در این بین با مشکل مشابهی همچون دیگر سینماهای کشور مواجه است و عدم تمایل مردم به حضور در سالن های سینما باعث تعطیلی آنها شده و اکنون فقط دو سینما در شهرستان سمنان و گرمسار به اکران فیلم مشغول هستند و آن هم با صندلی های بدون مشتری، و این مهم به دغدغه مسئولان حوزه فرهنگ در استان تبدیل شده است.

فیلم ها به عنوان محصول اقتصادی باید بازار خود را پیدا کنند

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چندی پیش در گفتگویی درباره برنامه های دولت برای رفع مشکلات موجود در سینما گفته بود: باید مجموعه مشکلاتی که در حوزه سینما وجود دارد را بررسی کنیم و ببینیم چگونه می توانیم آنها را مرتفع کنیم اما با توجه به پتانسیلی که الان در کشور وجود دارد، برای کار فیلمسازی باید بیشتر از اینها سرمایه گذاری کرد.

وی  ادامه داد: ما حداقل در سال می توانیم 100 فیلم بسازیم، در حالی که آنچه ما الان می بینیم بسیار کمتر از این تعداد است و این خسارت بزرگی برای کشور و جامعه هنری است. ما باید فیلمسازان را تشویق کرده و مسائل و مشکلات سینماگران را حل کنیم و از بعضی خرده گیری های نابجا پرهیز کنیم تا سینماگران بتوانند محصولات خود را تولید کنند و تولیدات آنها هم در داخل و هم در خارج از کشور اقتصادی شود تا فیلم ها به عنوان محصول اقتصادی بازار خود را پیدا کنند.

9 شرکت سینمایی در استان سمنان مشغول فعالیت هستند

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان نیز چندی پیش در گفتگو با خبرنگاران ضمن اشاره به فعالیت 9 شرکت سینمایی در استان اظهار داشت: دو انجمن سینمایی نیز در شهرستان های شاهرود و سمنان وجود دارد که تولید 29 فیلم کوتاه توسط این انجمن ها طی سال گذشته از جمله ظرفیت های فرهنگی منطقه است.

محمدرضا سوقندی برگزاری جشنواره فیلم کوتاه، جشنواره کودک و نوجوان، فیلم حسنات، جشنواره فجر و ... را از مهمترین فعالیت های سال گذشته در حوزه سینمایی استان سمنان برشمرد.

وی با بیان اینکه در استان سمنان سینما ابریشم گرمسار و سینما فرهنگ سمنان از سینماهای فعال استان هستند افزود: دوسینمای غیرفعال هم در مهدیشهر و شاهرود وجود دارد.

سینما پیام شاهرود دچار مشکلات فنی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با تصریح بر اینکه سینما مهدیشهر با همکاری شهرداری درحال بازسازی است و میدواریم تا پایان سال بهره برداری شود، درخصوص مشکل سینما پیام شاهرود نیز گفت: این سینما دچار مشکلات فنی است.

سوقندی با اشاره به اینکه تمام مجتمع های فرهنگی و هنری استان سمنان با توجه به سیستم دیجیتال آمادگی اکران فیلم ها را دارند، افزود: باید از ظرفیت و پتانسیل های این مجتمع ها بهره گرفت.

وی شادی و نشاط سالم را لازمه جامعه دانست و گفت: وقتی اماکن و مکانهای فرهنگی و تفریحی وجود داشته باشد و مردم به محصولات مناسب دسترسی داشته باشند آسیب های اجتماعی کاهش می یابد.

فعالیت های سینماهای روباز غیر قانونی است

سرپرست سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به این مطلب که در سازمان سینمایی چیزی به اسم سینمای روباز تعیین نشده است اظهار داشت: از نظر قانونی فعالیت چنین سینماهایی غیرمجاز است.

ایمان یزدان پژو، نبود مخاطب، کمبود تجهیزات و به روز نبودن سینماها و ... را از مهمترین مشکلات عنوان کرد و گفت: برای تسریع نوسازی و بهسازی سینماها باید شرایط سینماها کارشناسی شود.

وی تصریح کرد: با به روز شدن قوانین اداری سرعت عمل بیشتر می شود و زودتر به نتیجه خواهیم رسید.

متاسفانه استقبال مردم برای دیدن فیلم در سینما ها کم است

سرپرست سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان نقش آموزش و پرورش و صدا و سیما را در فرهنگ سازی و جذب مخاطبان در سینما موثر دانست و افزود: متاسفانه استقبال مردم برای دیدن فیلم در سینما ها کم است.

یزدان پژو، از احداث پردیس سینمایی در سمنان خبر داد و افزود: زمین برای احداث این پردیس خریداری شده است.

وی با تاکید بر اینکه سینمای فرهنگ سمنان در سال گذشته مجهز به سرور پخش دیجیتال شد، افزود: مشکل صدا و پرده نمایش هم در این سینما رفع شد.

سینمای مهدیشهر بهسازی و نوسازی می شود

سرپرست سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان از پیگیری بهسازی و نوسازی سینمای مهدیشهر خبر داد و عنوان کرد: سینمای شاهرود دارای قدمت بالایی است و باید به جای بهسازی و نوسازی این سینما تخریب شود و سینمای جدید ساخته شود که این مهم نیازمند همکاری بخش خصوصی است.

یزدان پژو، با اشاره به این مطلب که در استان سمنان چهار سال متوالی جشنواره فیلم کودک و نوجوان بر گزار می شود عنوان کرد: در سال گذشته برای اولین بار جشنواره فیلم فجر در سمنان برگزار شد.

وی با بیان اینکه امسال هم جشنواره فیلم کودک و نوجوان و فیلم فجر در سمنان برگزار می شود تصریح کرد: در اختتامیه یکی از این جشنواره ها از فعالان سینمایی استان تجلیل می شود.

امکان اکران همزمان فیلم سینماهای تهران در سمنان و گرمسار مهیا شد

سرپرست سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با اشاره به این مطلب که جشنواره فیلم فجر بهانه ای است تا فعالان سینمایی از آثار هنری دیدن کنند افزود: این جشنواره موجب می شود تا مردم هم که جزو مخاطبان عمومی هستند از سالن های سینمایی استقبال کنند.

یزدان پژو از به روز بودن سینمای سمنان و گرمسار خبر داد و خاطرنشان کرد: این سینماها مجهز به سرور هستند و فیلمی که در روی پرده سینماهای تهران اکران می شود همزمان در سینماهای سمنان و گرمسار پخش می شود.

فیلم، سالن و تماشاچی سه رکن اساسی سینما است

یک فیلم ساز سمنانی نز در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه سینما درای سه رکن اساسی است افزود: فیلم، سالن و تماشاچی از مهمترین رکن های سینما محسوب می شود.

علی همتی با تاکید بر اینکه باید دولت سالن های  سینمایی گسترده بسازد یا بخش خصوصی را در این زمینه حمایت کند اظهار داشت: اگر به موازات سالن های گسترده فیلم های خوبی هم اکران شود قطعا مردم به سینما خواهند رفت.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر نسبت به دهه 70 و 80 که در هر سال یک یا دو فیلم خوب تهیه می شد گفت: خوشبختانه در سال های اخیر فیلم های خوبی تهیه شده است و باید این روال ادامه داشته باشد.

مسئولان با سینماها مهربان تر باشند

این فیلم ساز سمنانی با اشاره به این مطلب که در جشنواره امسال فیلم های خوبی داشتیم اظهار داشت: این مهم نشان می دهد که مسئولان حوزه فرهنگ قدم هایی مثبت در ساختن فیلم برداشته اند.

همتی تقویت سالن  های سینمایی، برنامه های تشویقی مانند بلیت های نیم بها و برگزاری جشنواره های مختلف را برای جذب تماشا چیان به سینما ضروری دانست و از مسئولان خواست با سینماها مهربان تر باشند و بیشتر از سینماها حمایت کنند.

وی تعداد کم سالن های سینمایی را از مهمترین مشکلات عنوان کرد و گفت: البته سالن هایی هم هستند که صدا، تصویر و صندلی مناسب و ... را ندارند.

شرایط مناسب برای رفتن مردم به سینماها شود

این فیلم ساز با تاکید بر اینکه تجربه فروش برخی از فیلم ها مانند "کلاه قرمزی، اخراجی ها، دوئل و ..." نشان داده است که مردم با سینما قهر نیستند افزود: باید منافع مردم برای دیدن فیلم ها در سینماها تأمین شود که متاسفانه هنوز این اتفاق نیفتاده است.

همتی تصریح کرد: تماشاچیان انتظار دارند زمانی که وقت می گذارند و هزینه ای را پرداخت می کنند فیلم خوب و مورد قبول را ببینند.

وی با اشاره به این مطلب که باید شرایط سینما رفتن را برای افراد مهیا کنیم افزود: با این مهم مردم سینما رفتن را فراموش نمی کنند.

سالن و فیلم دو حلقه به هم پیوسته هستند

این فیلم ساز با بیان اینکه مسئولان هم باید در فراهم کردن شرایط مناسب مانند "ساخت سالن های خوب و مناسب، اکران فیلم و امکانات مناسب" تلاش کنند گفت: سینما رفتن جزو برنامه های اصلی مردم نیست بلکه یک فوق برنامه محسوب می شود.

همتی ادامه داد: با گذاشتن تسهیلات در اختیار مردم و مهیاء شدن شرایط قطعا افراد از دیدن فیلم در سینماها استقبال می کنند.

وی ضمن بیان اینکه سالن و فیلم دو حلقه به هم پیوسته محسوب می شوند و جزو اختیارات دولت است خاطرنشان کرد: بخش خصوصی باید در این زمینه حمایت شود.

پردیس سینمایی سمنان در زمینی به مساحت 6 هزار متر احداث می شود

مدیر سینما فرهنگ سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه این سینما دارای دستگاه دیجیتال و صدای خوبی است گفت: متاسفانه استقبال مردم بسیار ضعیف است.

محمد تقی اسماعیلیان نبودن مخاطب را از مهمترین مشکل سینما دانست و افزود: مردم از فیلم کودک بیشتر استقبال می کنند البته زمانی که بلیت های رایگان توزیع می شود صندلی های سینما پر است.

وی از حمایت مسئولان اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی استان سمنان خبر داد و از سازمان پخش پیام های بازرگانی صدا و سیما به علت پخش تیزرها تشکر کرد.

سینما فرهنگ سمنان بهسازی می شود

مدیر سینما فرهنگ سمنان وضعیت این سینما را مطلوب دانست و گفت: در آینده نزدیک صندلی های سالن این سینما تعویض می شود.

اسماعیلیان با یادآوری اینکه جشنواره کودک در روز 15مهرماه سالجاری در این سینما برگزار می شود، از ساخت پردیس سینمایی در سمنان خبر داد و گفت:  این پردیس در زمینی به مساحت شش هزار متر با 24 هزار متر مربع زیر بنا ساخته می شود.

وی با اشاره به این مطلب که این پردیس دارای سه سالن نمایش با ظرفیت 250 تا 300 نفر است اظهار داشت: در این پردیس یک سالن کنفرانس با ظرفیت یک هزار و 800 نفر ساخته می شود.

پیش بینی 17میلیارد تومان اعتبار برای احداث پردیس سینمایی سمنان

مدیر سینما فرهنگ سمنان با بیان اینکه قسمتی از این پردیس تجاری است افزود: این پردیس دارای سالن ورزشی، سالن فرهنگی و تالار پذیرایی هم است.

اسماعیلییان با اشاره بر اینکه پردیس سینمایی سمنان با همکاری بخش خصوصی و حمایت دولتی در چهار طبقه ساخته می شود اظهار داشت: 17میلیارد تومان اعتبار برای احداث این پردیس پیش بینی شده است.

وی در خاتمه با اشاره به این مطلب که این پردیس مال مردم است، خواستار دریافت تسهیلات بانکی با بهره کم شد و گفت: برای احداث آن به حمایت دولتی نیازمندیم و به تنهایی نمی توانیم آن را احداث کنیم.

.................................
گزارش از اعظم سالار

کد N511242

وبگردی