آفتاب
معاون وزیر امور خارجه:

هدف امریکا از تشکیل ائتلاف علیه داعش فریبکارانه است/ سفر ظریف به عربستان در حال بررسی و تنظیم است

هدف امریکا از تشکیل ائتلاف علیه داعش فریبکارانه است/ سفر ظریف به عربستان در حال بررسی و تنظیم است

امیر عبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه کشور که در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی حضور داشت، هدف امریکا را برای تشکیل ائتلاف علیه داعش، فریبکارانه خواند. ابتدای جلسه امروز، رئیس جلسه هفته دفاع مقدس را گرامی داشت و یاد و خاطره شهدای دوران دفاع مقدس را یادآور شد و آرزو کرد که همه بتوانیم راه شهدای آن دوران نخست را ادامه دهیم.

به گزارش مهر، سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با اشاره به این جلسه گفت: در این نشست حقیقت پور پیرامون ردیابی و اقدامات لازم جهت شناسایی مبدأ حرکت پهپادی که با هدف سایت هسته‌ای نظنز به فضای کشورمان تجاوز کرده بود و با چشمان تیزبین پدافند کشور شناسایی و به دام افتاد، توضیحاتی دادند. حقیقت پور تاکید کرد که باید به نحوی کشوری که مبدأ حرکت پهپاد بوده تنبیه شود و به همین لحاظ بسته ای هم تهیه شده است.

در ادامه جلسه، حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه توضیحات مبسوطی پیرامون تحولات منطقه به ویژه گروه های تروریستی و ائتلاف علیه آنان ارائه کرد.

امیرعبداللهیان در ابتدای سخنان خود به شکل گیری ائتلافی علیه داعش از سوی امریکا گفت: جمهوری اسلامی اقدامات آمریکایی‌ها در طرح تشکیل ائتلاف علیه داعش را فریبکارانه می‌داند. آمریکایی‌ها به دنبال جای پا در منطقه هستند تا شکست‌های خود در سوریه و عراق را به نام مقابله با داعش جبران کنند.

وی با بیان اینکه فرمایشات مقام معظم رهبری در ارتباط با اهداف آمریکایی ها در تشکیل ائتلاف، محاسبات غربی و آمریکایی ها را بر هم زد، گفت: هدف آمریکایی‌ها این است که با حضور نظامی در سوریه به بهانه مقابله با داعش، از حکومت و ملت سوریه انتقام بگیرد. تصور آمریکایی‌ها از عراق نیز غلط بود. آنها فکر می‌کردند بحران سیاسی عراق منجر به اختلافات خواهد شد و در نتیجه بحران عراق را فراخواهد گرفت و آمریکایی ها می‌توانند مجددا به عراق بازگردند، ولی وحدت سیاسی و ملی در عراق نقشه آنها را نقش بر آب کرد. حوادث یمن نیز در حال عبور از بحران و رسیدن به یک توافق است، اگرچه غربی ها به دنبال تسویه حساب های خودشان هستند.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در ارتباط با روابط ایران و عربستان نیز تصریح کرد: دو کشور ایران و عربستان دو کشور بزرگ منطقه هستند و باید در جهت کاهش خصومت ها گام بردارند و تنش ها با منطق و متحولانه مدیریت شود، اجازه داده نشود که دولت های خارجی از منطقه دخالت کنند. عربستان خطر داعش را حس می‌کند و به دنبال نجات از دست این خطر است.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: با توجه به اینکه به لحاظ سیاسی، جمهوری اسلامی پاسخ آخرین سفر سعودی‌های به ایران راه نداده، سفرهای ظریف به سعودی در حال بررسی و تنظیم است.

در این جلسه امیر منصوری، شفیعی، بخشایش اردستانی، جهانگیرزاده، حقیقت‌پور، کامران، کوثری، جوکار و آقامحمدی نظرات خود را مطرح کردند.

کد N511024

وبگردی