آفتاب

ابراز امیدواری آمریکا برای حل تنش‌ها با روسیه پیش از نشست رهبران گروه 20

ابراز امیدواری آمریکا برای حل تنش‌ها با روسیه پیش از نشست رهبران گروه 20

آمریکا امروز (یکشنبه) اعلام کرد که امیدوارم است روسیه پیش از نشست رهبران گروه 20 در نوامبر سال جاری میلادی به نگرانی‌های مربوط به اقداماتش در اوکراین رسیدگی کند و یا اینکه با خطر انزوای اقتصادی بیشتر مواجه شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، "جک لیو"، وزیر خزانه داری آمریکا به دنبال نشست دو روزه روسای مالی گروه 20 گفت: هدف تعیین شده برای مدت زمان فعلی تا نوامبر سال جاری میلادی این است که این نگرانی‌ها حل شوند و این مسائل در مسیر بهبود قرار گیرند.

وی افزود: فکر می‌کنم در این نشست زمانیکه شرایط بهتر نشده، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه مستقیما خواهد شنید که اقدامات روسیه غیرقابل قبول است؛ حرفی که کشورهای دیگر از طریق اعمال تحریم‌های اقتصادی آن را مطرح کرده‌اند.

جک لیو ادامه داد: هدف این است که این تنش‌ها حل‌و‌فصل شده و روسیه اقدامی دیپلماتیک انجام دهد تا اوکراین بتواند شرایط خود را بهبود بخشیده و شاهد رشد اقتصادی این کشور باشیم.

پس از ساقط شدن هواپیمای مالزی بر فراز شرق اوکراین در ژوئیه سال جاری میلادی و کشته شدن 298 سرنشین آن، مخالفت‌ها نسبت به رویکرد پوتین تشدید شد. کی‌یف و غرب جدایی طلبان را به ساقط کردن این هواپیما با استفاده از یک موشک سطح به هوا که از سوی روسیه تامین شده متهم کرده‌اند؛ اتهامی که مسکو آن را رد می‌کند.

جو هاکی، وزیر خزانه داری استرالیا که ریاست این نشست مالی گروه 20 را به عهده داشت، گفت: اتفاق نظر کلی این است که روسیه باید برای کمک به رسیدگی به تنش‌های ژئوپولیتیکی در نشست ماه نوامبر شرکت کند.

جک لیو نیز گفت، آمریکا و اروپا آماده‌اند مادامی که روسیه به تهدید تمامیت ارضی اوکراین و شرکت مستقیم یا غیر مستقیم در اقدامات نظامی در آن کشور ادامه دهد، به همکاری با یکدیگر در زمینه‌ اعمال تحریم‌های بیشتر علیه مسکو ادامه دهند.

مذاکرات رو در رو میان روسیه و اوکراین با هدف دستیابی به راهی برای پایان این درگیری روز جمعه در مینسک، پایتخت بلاروس آغاز شد. هر دو طرف اوایل روز شنبه تفاهم نامه‌ای امضا کرده و موافقت کردند تا درگیری‌ها را متوقف کنند و یک منطقه غیرنظامی 30 کیلومتری به منظور برقراری صلح دائم در شرق اوکراین به وجود آورند.

انتهای پیام

کد N510646

وبگردی