آفتاب
دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی مساجد:

پیوند بین مسجد و ولایت، پیوندی تاریخی و پرمعنا است

پیوند بین مسجد و ولایت، پیوندی تاریخی و پرمعنا است

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی مساجد کشور گفت: مسجد با ولایت از دیرزمان آشتی صمیمیانه‌ای داشته و همراه هم در یک مسیر حرکت می‌کنند.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی مساجد کشور گفت: مسجد با ولایت از دیرزمان آشتی صمیمیانه‌ای داشته و همراه هم در یک مسیر حرکت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا سلیمانی، در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی «محراب» با عنوان «نقش مساجد در توسعه و ترویج تعالیم و آموزه‌های رضوی» ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: جشنواره ملی«محراب» نیز حرکتی است که بتواند در مسیر ارتباط بین مسجد و ولایت و نیز فرهنگ رضوی گام کوچکی بردارد.

وی با اشاره به این‌که «جشنواره ملی محراب مانند قابی است که فعالیت‌های حوزه فرهنگ رضوی را پررنگ می‌کند» افزود: جشنواره محراب، موجب پررنگ‌تر شدن نقش مساجد در توسعه فرهنگ رضوی می‌شود. دو هزار و 300 اثر دریافتی در این جشنواره، حاصل دلدادگی مساجد به ساحت مقدس امام‌ رضا(ع) است.

سلیمانی تصریح کرد: پیوند بین مسجد و ولایت، پیوندی وسیع، تاریخی و پرمعنا است و حاکی از آن است که مساجد و خانه خدا به عنوان اولین پایگاه هدایت بشری محسوب می‌شود که جامعه را به سوی اهدافی که خداوند برای بشر ترسیم کرده‌است هدایت می‌کند.

وی افزود: از ابتدای خلقت، همه اولیای الهی با مسجد در ارتباط بودند که برای اعتلای این ظرفیت مقدس برای هدایت مردم بهره بردند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: روایتی از پیامبر(ص) وجود دارد که مبین این موضوع است با این مضمون که «هرکس که به قرآن علاقه دارد باید با مسجد در ارتباط باشد» و طبق این گفتار، اگر این ارتباط برقرار باشد، انسان از شر شیطان در امان خواهد بود و می‌تواند به اهداف از پیش تعیین شده خود برسد.

وی گفت: همچنین در روایتی از امام‌رضا(ع) آمده است که: « برای عبادت، 70 گونه وجود دارد که 69 گونه آن در طلب خشنودی پروردگار، تسلیم در برابر اوامر و نواهی او، رسول خدا و اهل بیت است.»

سلیمانی خاطرنشان کرد: عبادت تنها در نماز خلاصه نمی‌شود و نماز بدون ولایت نماز نیست، همانطور که زکات و حج بدون ولایت نیز، زکات و حج نیست. مسجد نیز پایگاه عبادت و ارتباط با خداست و مسجد هم بدون ولایت معنایی ندارد.

سلیمانی از سه هجرت مهم در تاریخ نام برد و خاطرنشان کرد: هجرت پیامبر(ص) از مکه به مدینه، همچنین هجرت امام حسین(ع) از مکه به کربلا و نیز هجرت امام‌رضا(ع) از مدینه به مرو؛ مواردی هستند که در شکل‌گیری شخصیت جهان امروز نقش به‌سزایی داشتند و امروزه اگر آوازه‌هایی از اسلام به گوش می‌رسد به واسطه این سه هجرت مهم است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: همان‌طور که امام‌رضا(ع) با ورود خود به ایران، باعث شد مردم در مساجد ایران به احترام ایشان قیام کنند و پیام اسلام ناب محمدی را از زبان امام‌رضا(ع) دریافت و آن را سینه به سینه و نسل به نسل منتقل کنند.

انتهای پیام

کد N510600

وبگردی