آفتاب
شافعی خبر داد:

پیش‌نویس برنامه ششم توسعه تدوین شد/ دولت بودجه 94 را نهایی کرد

پیش‌نویس برنامه ششم توسعه تدوین شد/ دولت بودجه 94 را نهایی کرد

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران از تهیه پیش نویس برنامه ششم توسعه و بودجه سال 94 کل کشور خبر داد و گفت: این دو پیش نویس جهت نظرسنجی از فعالان اقتصادی ارائه شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامحسین شافعی در جلسه امروز هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران از تدوین پیش نویس برنامه ششم توسعه و بودجه سال 94 کل کشور از سوی دولت خبر داد و گفت: خوشبختانه در برنامه ششم توسعه تدابیر خوبی اندیشه شده تا بخش خصوصی بتواند در همه کمیسیون ها حضور فعال داشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: در عین حال لازم بود هماهنگی کامل در مورد این پیش نویس ها در میان فعالان اقتصادی انجام شود که بر این اساس مقرر شد سه اتاق اصناف، تعاون و بازرگانی و صنایع و معادن برنامه ششم را مورد بررسی قرار داده و نظرات را به دولت ارائه دهد.

وی تصریح کرد: در معاونت اقتصادی اتاق نیز کمیته ویژه ای با حضور سه اتاق تشکیل شده است. ضمن اینکه مشارکت همه استان های کشور در تدوین برنامه می تواند اجرای موفق را تضمین کرده و در جهت توازن منطقه ای اثر مثبتی داشته باشد.

به گفته شافعی علاوه بر برنامه ششم پیش نویس بودجه سال 94 کل کشور نیز ارائه شده که باید به این نکته توجه داشت که استان ها تنخواه داران بودجه نیستند و باید شیوه ای را مدنظر قرار دهند که استانداران نقش جدی در کاهش هزینه ها داشته باشند.

وی اظهار داشت: در عین حال لوایح دیگری در مجلس شورای اسلامی از جمله حمایت از تولید و طرح ویژه کمیسیون اقتصادی برای اقتصاد باید به رای بخش خصوصی گذاشته شود و تغییر مثبتی نیز در این زمینه ایجاد شده است.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به اعضای کمیسیون های مشترک میان دولت و بخش خصوصی هشدار داد و در صورت غیبت در این جلسات از حضور در کمیسیون های مربوطه حذف شده و افراد دیگری جایگزین آنها خواهد شد.

وی اظهار داشت: کمیته ماده 76 اتاق نیز در موضوعات مقررات زدایی فعال شده اما باید به این نکته توجه داشت که نیاز تورم مقررات و پیچیدگی آن آنقدر زیاد است که نمی توان امید داشت در زمان محدود به نتیجه مطلوب دست یافت.

وی خاطرنشان کرد: زمانی می تواند در مقررات زدایی به نتیجه مطلوب رسید که کار معکوس انجام داد و کلیه مقرراتی را که با لایحه جدید مقررات زدایی منافات دارد حذف کرد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در ادامه به بیان تجربیات سایر کشورها در زمینه مقررات زدایی پرداخت و گفت: در گرجستان به ابتکار رئیس اقتصاد تیم کارشناسی تشکیل شد که در مدت 6 ماه لایحه ای برای مقرر، تنظیم و در عین حال همه مقررات زائد را که با این لایحه جدید منافات داشت لغو کرد که در این راستا رتبه گرجستان در سال 2006 از 112 به هشت در سال 2014 رسید ضمن اینکه تعداد مجوزها نیز از 909 به 159 کاهش یافت.

شافعی ادامه داد: در مکزیک نیز رئیس جمهور تصمیم گرفت کمیسیون فدرال بهبود فضا ایجاد کند آنجا نیز لایحه جدیدی به تصویب رسید که نتیجه آن کاهش رتبه مکزیک از 20 به 14 در فاصله سال های 2005 تا 2009 بود ضمن اینکه سهم توسعه کسب و کار در کشور نیز از 14 به 23 درصد رسید.

رئیس پارلمان بخش خصوصی در ادامه با توجه به تجربه کره جنوبی در مقررات زدایی خاطر نشان کرد: کره جنوبی نیز در سال 2008 مرکزی تحت نظر ریاست جمهوری تحت عنووان شورای رقابت پذیری تشکل شد که کار جدیدی انجام داد و نتیجه آن کاهش رتبه این کشور از 30 در 2008 به هفت در 2014 بود.

شافعی توصیه کرد: ایران نیز با توجه به این تجربیات باید تدوین تازه ای انجام داده و قوانین مخل گذشته را لغو کند.

کد N510127

وبگردی