آفتاب

همه پرسی استقلال کاتالانیا در ماه نوامبر برگزار می شود

همه پرسی استقلال کاتالانیا در ماه نوامبر برگزار می شود

پارلمان کاتالانیا با تصویب طرحی ماه نوامبر را به عنوان زمان برگزاری همه پرسی استقلال این منطقه اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، پارلمان منطقه ای کاتالونیا اسپانیا ، قانونی را تصویب کرد که به گفته رهبران این منطقه استقلال طلب ، به آنها اجازه خواهد داد تا در ماه نوامبر با همه پرسی درباره استقلال از اسپانیا ، به نوعی مشورت غیر الزام آور روی آورند.

مشورت الزام آور در این رابطه بدان معناست که همه پرسی کاتالونیا بر خلاف رای گیری اسکاتلند منجر به جدایی نمی‌شود. این همه پرسی از کاتالان‌ها می‌پرسد که آیا مایل به جدایی هستند یا خیر. در صورتی که پاسخ آنها مثبت باشد، دولت منطقه ای این اختیار را خواهد داشت تا برای (برگزاری) همه پرسی استقلال با دولت مرکزی مذاکره کند.

دولت مرکزی اسپانیا اساسا با چنین اقدامی به شدت مخالف است. دولت اسپانیا قبلا اعلام کرده بود که در دادگاه قانون اساسی ، با این قانون کاتالان ها مقابله خواهد کرد.

"ماریانو راخوی" نخست وزیر اسپانیا مخالف کمپین همه پرسی استقلال کاتالونیا است زیرا قانون اساسی اسپانیا همه پرسی هایی که در برگیرنده‌ تمام مردم این کشور نباشد را ممنوع می داند.

"آرتور ماس" رئیس دولت منطقه ای کاتالونیا ضمن حمایت از استقلال اسکاتلند اعلام کرد که هم اینک کاتالان‌ها فرصتی مشابه فرصت مردم اسکاتلند می خواهند.

همه پرسی کاتالونیا بر خلاف رای گیری اسکاتلند منجر به جدایی نمی‌شود. این همه پرسی از کاتالان‌ها می‌پرسد که آیا مایل به جدایی هستند یا خیر. در صورتی که پاسخ آنها مثبت باشد، ماس این اختیار را خواهد داشت تا برای (برگزاری) همه پرسی استقلال با دولت مرکزی مذاکره کند.

کد N509245

وبگردی