آفتاب

سرجان ساورز: ما در ارزیابی خطرات بهار عربی کند بودیم

سرجان ساورز: ما در ارزیابی خطرات بهار عربی کند بودیم

رئیس بخش جاسوسی اداره ضد اطلاعات ارتش انگلیس (ام.آی 6) در لفافه از واکنش نامناسب غرب به بهار عربی انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نوشته روزنامه دیلی میل، سرجان ساورز، رئیس ام‌.آی 6 در یک مداخله علنی نادر از سرویس اطلاعاتی نظارتی انگلیس خواست تا در واکنش به تهدیدات به وجود آمده از سوی قیام‌های خاورمیانه هوشیارتر و زرنگتر باشد.

وی افزود: اگر همانند لیبی تصمیم به بازسازی دولت نداشته باشید و دولت کشوری را سرنگون کنید، آن وقت هیچ جایگزینی برای آن ندارید و اگر به هیچ وجه مداخله نکنید، آن وقت با وضعیتی همچون وضعیت سوریه مواجه می‌شوید. این‌ها حقیقتا دو راهی و وضعیت‌هایی بسیار دشوار هستند.

سرجان ساورز که از سال 2001 تا 2003 میلادی به عنوان سفیر انگلیس در قاهره نیز خدمت کرده، افزود: بهار عربی نشان داد که تغییرات انقلابی غیرقابل مدیریت هستند. این تغییرات اصولا برای منافع و ارزش‌های غرب ضرر به همراه دارد نه منفعت.

وی ادامه داد: ما شاهد این مساله در سال 1979 میلادی در تهران و در چند سال گذشته در مصر بوده‌ایم.

اظهارات سرجان ساورز باعث ناراحتی دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس و نیک کلگ، معاون وی شد چرا که کلگ رویدادهای مصر را «بسیار جالب» توصیف کرده بود.

کلگ هنگامی که صدها تن در بهار عربی کشته شده و کتک خوردند، گفت: آنچه در حال وقوع است بسیار جالب است چرا که قدرت مردم، حکومتی را که تا دو هفته پیش همه فکر می‌کردند یکی از باثبات ترین دولت‌های خاورمیانه است، سرنگون کرد و این مساله مرا به یاد فروپاشی دیوار برلین می‌اندازد.

کامرون نیز در سال 2011 میلادی از میدان تحریر قاهره و طرابلس، پایتخت لیبی دیدار کرد.

وی خطاب به سازمان ملل در مورد وقایع جالب بهار عربی گفت: در حال حاضر هیچ ترسی وجود ندارد. الان تنها امید، خوش بینی و باور وجود دارد که این اقدام یک قیام واقعی است.

انتهای پیام

کد N509099

وبگردی