آفتاب

سارکوزی به عرصه سیاسی فرانسه بازمی‌گردد

سارکوزی به عرصه سیاسی فرانسه بازمی‌گردد

نیکولا سارکوزی که رهبری فرانسه را از 2007 تا 2012 برعهده داشت، اعلام کرد که وی برای هدایت حزب محافظه کارش در انتخابات ماه آتی وارد، عرصه رقابت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این اقدام نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور سابق فرانسه گامی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری 2017 فرانسه است.

با این حال سارکوزی 59 ساله با یک سری مشکلات حقوقی رو‌به‌روست اما این مشکلات مانع وی برای بازگشت به عرصه سیاسی فرانسه نشده است. سارکوزی زمانی که در سال 2012 کاخ الیزه را ترک کرد، گفت که از عرصه سیاست کنار می‌رود و راه دیگری برای خدمت به کشورش می‌یابد. حال فرانسوا اولاند جانشین سوسیالیت‌ سارکوزی به نامحبوب‌ترین رهبر فرانسه در دوران مدرن تبدیل شده است که به خاطر اقدامات وی در عرصه اقتصاد است.

حزب محافظه کار سارکوزی با نام اتحاد برای جنبش مردمی (UPM) دچار اختلافات داخلی بر سر رهبری حزب است. در حالی که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که برخی از محافظه‌کاران می‌خواهند که سارکوزی برگردد.

وی روز جمعه در فیس بوک خود نوشت: تصمیم گرفته‌ام تا انتخابات سیاسی جدیدی را به فرانسه معرفی کنم. من بسیار به فرانسه علاقمندم و برای بحث و گفت‌وگوهای مردمی و آینده همکارانم بسیار مشتاقم چرا که آن‌ها امروز محکوم به انتخاب میان نمایش بیچارگی و چشم‌انداز انزوای بی‌انتها هستند.

اظهارات سارکوزی اشاره‌ای به دوران ریاست جمهوری ضعیف اولاند و افزایش میل مارین لوپن رهبر راست افراطی فرانسه برای تصدی مشاغل عالی کشورش است.

شمار پرونده‌های حقوقی علیه نیکولا سارکوزی بسیار است که از جمله آن‌ها می‌توان به پرونده دریافت 50 میلیون یورو در جریان کمپ انتخاباتی وی اشاره کرد که از معمر قذافی، رهبر سابق لیبی دریافت کرده بود.

وی همچنین متهم است که به صورت غیرقانونی از ثروتمندترین زن فرانسه که لیلیان بتنکورت صاحب شرکت سورآل است، پول دریافت کرده است.

در یک پرونده دو تن از مشاورانش به دلیل مخفی کاری در روند تحقیقات رسیدگی به این پرونده شکایت کرده‌اند؛ با این حال سارکوزی تمام اتهامات خود را رد می‌کند.

انتهای پیام

کد N508712

وبگردی